:-)
5.12
Left Right

Sdílení referencí na Internetu

Pokud patříte mezi lidi, kteří rádi dají na radu zkušenějších, Internet je pro vás to pravé místo. Ať už hledáte ubytování na horách, kavárnu, kde se umí k zákazníkovi chovat, nebo třeba zubaře, díky Internetu máte mnohem lepší šanci, že se nespálíte. Pokud tedy víte, kam si pro dobrou radu zajít.

Při výběru vhodného poskytovatele nějaké služby se můžete opřít o různé webové aplikace. Zkuste navštívit stránky jako aaapoptávka.cz nebo nejřemeslníci.cz a zadat zde požadavek na konkrétní službu, třeba pokládku dlažby. Server vám v poměrně krátkém čase nabídne firmy a řemeslníky, které by se chtěly o zakázku ucházet. Pokud si na to některý z jejich dřívějších zákazníků našel čas, najdete u nich i hodnocení dalších uživatelů. A právě tyto sdílené reference jsou hlavním důvodem rostoucí obliby podobných služeb.

Podobně zaměřených služeb je i na českém Internetu velké množství a zdaleka nejde jen o řemeslníky. Jsou servery, kde své služby nabízí i lékaři (známýlékař.cz nebo lékaři-online.cz) či hlídačky dětí (hlídačky.cz) a uživatel se zde přehledně zorientuje nejen podle specializace, místa působení, ale i podle spokojenosti jiných klientů.

Internet poradí, kde se dobře najíst
Sdílení referencí je rozšířené především u restaurací, ubytování a souvisejících služeb. Služby jako Scuk.cz či Foodspotting.cz nabízí svým uživatelům možnost hodnotit úroveň služeb i kvalitu jídla u tisícovek podniků, případně přidávat nové. Hodnocení míst je i jedním z hlavních kritérií při hledání vhodné restaurace (kromě místa, typu kuchyně či cenového rozpětí).

Služby jako Yelp.cz mají proti tomu ambice podobný servis nabídnout uživatelům, kteří hledají jakékoli volnočasové vyžití - kromě restaurací tak server funguje i jako agregátor recenzí fit center, kin, obchodů, kosmetických salonů atd.

Zákazník - recenzent
Reference zákazníků hrají důležitou roli i v oblasti e-commerce (elektronického obchodu). Provozovatelé e-shopů stále častěji umožňují svým zákazníkům přidávat recenze zakoupených produktů. Ostatní uživatelé tak mohou při vyhledávání daného produktu zohlednit, jak jej hodnotí ti uživatelé, kteří s ním již mají reálnou zkušenost.

Hodnotit ale uživatelé mohou i samotné obchody. Tyto recenze nacházejí uplatnění na tzv. nabídkových agregátorech). Díky nim jsou budoucí zákazníci varováni před obchody, u nichž hrozí riziko, že se nákup promění v nepříjemný zážitek.

Na co si dát pozor
Přestože reference dostupné na Internetu nabízí velmi efektivní nástroj pro dobré rozhodnutí, i tady se vyplatí zdravá dávka nedůvěry. Nezapomínejte, že recenze může psát každý a nebývá ani zvykem je nějak přísněji moderovat. Jejich autorem tak může být i nájemný pisálek, jehož prací je postarat se, aby určitý produkt měl nejlepší hodnocení.

Recenze proto čtěte pozorně. Filtrujte extrémně kladné i záporné recenze. Falešné recenze lze do jisté míry rozeznat i podle jazyka. Zatímco ty důvěryhodné se většinou nesou ve věcném tónu, případně ostřeji formulované výtky mívají konkrétně pojmenovaný důvod, zaplacené recenze nepůsobí po důkladném přečtení přirozeně.

Vysoce věrohodným zdrojem referencí tak mohou být sociální sítě, resp. komunity, jejichž jste na dané sítí součástí a k jejímž členům máte důvěru. Jistý problém představuje jen to, že o zkušenosti si spíš budete muset aktivně říci, než pasivně čekat, že se o ně někdo rozdělí.

Zdroje:
Firmy si platily falešné on-line recenze. Nyní se bojí soudu - Technet.iDnes.cz
Falešných recenzí na Internetu přibývá, na Yelpu jich je až pětina - Lupa.cz

Nahoru