:-)
5.4
Left Right

Generace youtuberů a selfies

Představte si situaci: Jste na dovolené. Procházíte se podél oceánu. Na útesu se otevře překrásný výhled. Před ním stojí mladá dvojice. Muž drží ruku co nejvíce nataženou před sebou a v ní svírá telefon. Oba se dívají do monitoru a snaží se zachytit na společnou fotografii. Tak Vás napadne nabídnout se, že je společně vyfotíte, ať mají pěknou památku... No to byste si „řízli“ ostudu! To, o co se snaží, je selfie a je to v současnosti obrovský trend.

Selfie je typ fotografického autoportrétu pořízeného „z ruky“ anebo přes zrcadlo pomocí fotoaparátu nebo chytrého telefonu. Z velké většiny je pořizován za účelem publikování na sociálních sítích, nejčastěji na Facebooku, Twitteru, Instagramu, Pinterestu anebo Snapchatu.

Zdálo by se, že se jedná o „vynález“ dnešní doby, ale pravda je taková, že první zdokumentované snímky tohoto typu byly pořízeny již kolem roku 1900. Mezi nimi snímek přes zrcadlo, který pořídila ruská vévodkyně Anastázie Nikolajevna ve svých 13 letech. Fotografovala se tehdy pro svého přítele, jemuž k fotografii napsala: „Zachytila jsem tento snímek, dívaje se do zrcadla. Bylo to velice těžké, mé ruce se třásly.“

Selfies nabývaly na popularitě zejména s nárůstem oblíbenosti Facebooku a s příchodem nových dostupných zařízení, zvláště pak chytrých telefonů s kvalitním fotoaparátem a možností otáčení snímání.

Půvab selfies vychází z jednoduchosti jejich pořízení a sdílení i snadné kontroly nad vlastní prezentací na internetu. Publikováním takové fotky autor většinou chce vyvolat pochvalné reakce v okruhu svých příznivců v síti.

Nárůst obliby selfies začal být markantní už po roce 2000. V roce 2012 magazín Time zaznamenal, že se selfie objevuje mezi 10 nejpoužívanějšími výrazy roku 2012. Podle ankety výrobce mobilních telefonů a fotoaparátů Samsung z roku 2013 bylo 30% všech snímků pořízených lidmi ve věkovém rozpětí 18-24 let právě typu selfie.

Zpočátku byly selfies oblíbené zejména mezi mladými lidmi, ale postupně se tento fenomén rozšířil i na dospělé, mnohdy i kulturně či společensky aktivní. Mezi osobnosti, které uveřejnili selfie se zařadil dokonce i papež František.

Z podstaty selfie vychází, že na snímku je vždy zachycen autor a cokoliv či kdokoliv s ním. S touto myšlenkou vznikla jedna z nejznámějších a nejsdílenějších skupinových selfie vůbec. Na předávání Oscarů za rok 2013 jej pořídila moderátorka Ellen DeGeneres a kromě sebe na něj zachytila část publika, nejpopulárnějších hollywoodských hvězd včetně Meryl Streep, Kevina Spacey, Julie Roberts, Jennifer Lawrenc, Brada Pitta a mnoha dalších. Tento snímek retweetovalo přes 2 miliony lidí a během pár minut způsobil kolaps systému.

Kromě fotografií lidé často a rádi na internet umísťují nejrůznější vlastní videa, jimiž chtějí vzbudit zájem ostatních. Nejčastěji to bývají videa vtipná a zábavná, roztomilá nebo naopak extrémní a bizarní či jinak zajímavá. Fantazii se meze nekladou, hlavní je upoutat pozornost dalších uživatelů internetu. Pokud totiž zaujmete dostatečně velké publikum, což znamená čítající více než milión diváků, můžete na videu slušně vydělat.

Nejčastěji autoři svá videa umísťují na server vimeo.com anebo youtube.com, odtud také obecný název „youtubeři“.

V zásadě se youtubeři mohou rozdělit do skupin, podle toho, jaký obsah generují.

  • Video bloggeři vytváří a publikují videa na různá témata. Nové příspěvky přidávají v pravidelném režimu a tak udržují souvislou komunikaci se svým publikem. Nejčastěji glosují nebo parodují různé aktuální události anebo se soustavně věnují tématu, které je jim blízké.
  • Let´s playeři komunikují ve skupině hráčů počítačových her. Hry různě komentují, opatřují poznámkami nebo vyzívají k hraní těch jimi zvolených.
  • Zejména mezi mladými ženami je rozšířená obliba Beauty youtuberek, které natáčí video-návody a tipy na témata kosmetických úprav a přípravků, líčení, cvičení nebo módních doporučení.

Ne každý je však nadaný a ne každý má druhým skutečně co říci. Je jistě pěkné mít úspěch a oblibu mezi svými vrstevníky anebo lidmi podobných zájmů. Člověk by se ale neměl snažit na internetu publikovat za každou cenu. Ve snaze zaujmout můžete snadno překročit pomyslnou hranici dobrého vkusu a je dobré si vždycky pamatovat, že co už jednou na internetu je, velice těžko se z něj dostává pryč. Než tedy něco publikujete, zkuste si představit sami sebe za pět, deset, dvacet let. Stále Vám bude dělat radost, když si Vás s fotografií či videem někdo druhý spojí?

Nahoru