Informace o obci, ve které žiji
Denně chodíme kolem rozsypaných popelnic, rozbitých laviček, posprejovaných budov, kanálů s chybějícím krytem, výmolů na silnici, vyvráceného zábradlí. Nikomu by nemělo být lhostejné, jaké je jeho okolí nebo kde číhá nějaké nebezpečí. A pro nápravu stačí málo.
Aplikace pro sběr připomínek od občanů
Už nemusíte docházet na radnici a tam příslušnou závadu či problém nahlásit. Díky chytrým telefonům mohou občané prostřednictvím aplikací snadno zasílat připomínky na nedostatky ve svém okolí.
Radnice menších měst a obcí většinou využívají některou z již připravených a osvědčených mobilních aplikací. Jedná se například o aplikace Lepší místo, ZmapujTo nebo City Monitor. Podívejte se tedy na stránky své radnice, jestli nějakou aplikaci pro hlášení problémů používá.
Velká města mají i svoje vlastní aplikace. Například Plzeň používá aplikaci Plznito. Tyto specializované aplikace mají většinou rozšířenou funkcionalitu o různé informační kanály, možnosti komunikace se zástupci města, turistického průvodce nebo zasílání fotografií.
Výhodou mobilní aplikace v chytrém telefonu je využití GPS pro automatické zaznamenání souřadnic pro dané hlášení a možnost pořídit fotografický nebo zvukový záznam problému.
Hlášení prostřednictvím webových stránek
O možnost nahlásit závadu nepřijdou ani občané, kteří nemají chytré mobilní telefony nebo jejich radnice aplikaci nevyužívá. V takovém případě bývají hlášení přístupná na stránkách radnice prostřednictvím mapového portálu, nejčastěji v sekcích Hlášení závad a problémů. Zde můžete přímo v mapě označit místo a přidat k němu popis problému či závady.
Byl problém vyřešen?
Nezáleží na tom, jakým způsobem byl záznam o hlášení problému nebo závady pořízen. V aplikacích i na portálech radnic je vidět, zda a jak byl nedostatek vyřešen. Tento moderní způsob komunikace mezi občany a radnicí urychluje řešení problémů, odstraňování závad a celkově zlepšuje kvalitu života občanů.
Otevřená data
Radnice i další instituce, nejen státní, disponují velkým množstvím dat, která zatím využívají jen pro svoji interní potřebu nebo jednorázové projekty. Zpřístupnění těchto dat otevírá velké možnosti pro jejich využití v dalších projektech. Iniciativy jako Otevřená data nebo OpenData.cz se snaží přimět instituce k zveřejňování maximálního možného množství dat. Vláda ČR se v rámci projektu Partnerství pro otevřené vládnutí zavázala k podpoře zveřejňování dat a otevření řady datových zdrojů ministerstev a veřejné správy.
Zajímavá data například zveřejňuje město Praha na svých stránkách. Kromě přehledné prezentace v mapách a grafech jsou všechna vstupní data volně dostupná. Snadno tak zjistíte hladiny hluku a kvalitu ovzduší v okolí svého bydliště, jaká je v okolí kriminalita, kde jsou parkovací zóny, památky a další informace.
Pro někoho mohou být zajímavá data Ministerstva financí a pro spotřebitele pak výsledky kontrol České obchodní inspekce. Užitečným projektem Krajských hygienických stanic je projekt Koupací vody, který přehledně zobrazuje informace o měřeních kvality vody na koupání. Dalších podobných projektů lze zcela jistě najít více.
Data pro každého
Mělo by být zcela běžné, aby úřady svým občanům zveřejňovaly uzavřené smlouvy, kapitoly rozpočtu, jednání ze zasedání a podobné dokumenty. Vedle toho ale radnice disponují velkým množstvím dalších dat.
Například radnice má přehled míst se sáčky na sběr psích exkrementů. Ten zcela jistě využívá pro správní firmu, která zajišťuje jejich obnovu a údržbu. Pokud budou tato data veřejná, je možné vytvořit třeba aplikaci pro chytrý telefon, která bude pejskaře upozorňovat na nejbližší místo se sáčky, a naopak pejskaři (ale i ostatní občané) mohou pomocí takové aplikace nahlásit místa, která potřebují údržbu nebo kde sáčky schází.
Pro rozvoj otevřených dat byl založen Fond Otakara Motejla, který sleduje a podporuje řadu projektů.
Doporučená videa Jak na Internet:
Chytrá města
Úřady on-line
Občanská žurnalistika
Internet v mobilu
Další zajímavé články a zdroje:
Zpráva o situaci v oblasti otevřených dat ve městech a obcích ČR, Otevřená data
Otevřená data, Ministerstvo vnitra České republiky
Dobrá praxe – Jihlava – Aplikace PUPík, Kvalitní správa
- 1 Nejnovější epizody (2017)
-
2 Rady a tipy jak na to
- 2.1. Funkce webového prohlížeče
- 2.2. Internet na cestách
- 2.3. Internet v mobilu
- 2.4. Jak být vidět na Internetu
- 2.5. Jak hledat na Internetu
- 2.6. Jak na přenos velkých souborů
- 2.7. Jak používat mapy na Internetu
- 2.8. Jak si nastavit internetový prohlížeč
- 2.9. Jak si vybrat připojení
- 2.10. Jednotné přihlašování
- 2.11. Komunikace přes Internet
- 2.12. Od hromadění dat ke streamu
- 2.13. Otázky a odpovědi na Internetu
- 2.14. Počítačová hesla
- 2.15. Úvod do problematiky dat
- 2.16. Vývoj a architektura počítače
- 2.17. Zálohování
- 3 Jak publikovat na Internetu
-
4 Správa a fungování Internetu
- 4.1. Bezpečnostní týmy
- 4.2. Cenzura Internetu
- 4.3. Doména, IP adresa, DNS
- 4.4. Elektronický podpis
- 4.5. Historie Internetu
- 4.6. Internetové domény
- 4.7. Internetové statistiky
- 4.8. Mobilní připojení a síťová neutralita
- 4.9. Serverové certifikáty
- 4.10. Správa a řízení Internetu
- 4.11. Struktura Internetu
- 4.12. Šifrování
-
5 Co všechno lze dělat na Internetu
- 5.1. Cizí jazyky a Internet
- 5.2. Edutainment - škola hrou
- 5.3. eGovernment
- 5.4. Finanční služby na Internetu
- 5.5. Gastronomie na Internetu
- 5.6. Internet věcí
- 5.7. Jak hledat práci na Internetu
- 5.8. Nemovitosti na Internetu
- 5.9. Otevřená data
- 5.10. Plánování dovolené na Internetu
- 5.11. Televize na Internetu
- 5.12. Vzdělávání přes Internet
- 5.13. Webové kamery
- 5.14. Zákony na Internetu
-
6 Společně na Internetu
- 6.1. Crowdsourcing
- 6.2. eDemocracy
- 6.3. Ekologie v kapse
- 6.4. Generace youtuberů a selfies
- 6.5. Informace o obci, ve které žiji
- 6.6. Internet a handicapovaní
- 6.7. Internet a senioři
- 6.8. Internetové seznamky
- 6.9. Jednotný digitální trh
- 6.10. Online hry
- 6.11. Plánování přes Internet
- 6.12. Sdílení referencí na Internetu
- 6.13. Sociální sítě
- 6.14. Společně na Internetu
- 6.15. Spolupráce na Internetu
- 6.16. Spoluspotřebitelství
- 6.17. Start-upy
-
7 Na co si dát pozor
- 7.1. Bezpečnost počítače
- 7.2. Extremismus na Internetu
- 7.3. Chytrá domácnost a ochrana soukromí
- 7.4. Jak nenaletět internetovým podvodníkům
- 7.5. Jak správně vybrat a používat router
- 7.6. Mailová etiketa
- 7.7. Máme se bát kybernetických útoků?
- 7.8. Můžeme věřit Internetu?
- 7.9. Na co si dát pozor u poskytovatele připojení
- 7.10. Ochrana dětí na Internetu
- 7.11. Ochrana osobních údajů
- 7.12. Online bezpečnost
- 7.13. Rizika sociálních sít
- 7.14. Skryté nástrahy mobilních aplikací
- 7.15. Veřejné počítače
- 7.16. Závislost na Internetu
-
8 Nakupování na Internetu
- 8.1. Distribuce digitálního obsahu
- 8.2. Internetové aukce
- 8.3. Internetové bankovnictví
- 8.4. Jak bezpečně nakupovat
- 8.5. Jak reklamovat zboží na Internetu
- 8.6. Jak začít prodávat na Internetu
- 8.7. Nabídkové agregátory
- 8.8. Nakupování použitého zboží na Internetu
- 8.9. Placení na Internetu
- 8.10. Proč nakupovat na Internetu
- 8.11. Slevové servery
- 8.12. Srovnávače
-
9 Jak to funguje
- 9.1. 3D tisk
- 9.2. Datové schránky
- 9.3. E-mail
- 9.4. Internet napříč zařízeními
- 9.5. Lokalizace
- 9.6. Open source software
- 9.7. Operační systémy
- 9.8. Prohlížeče a internetové technologie
- 9.9. Reklama na Internetu
- 9.10. RSS kanály
- 9.11. Typy souborů
- 9.12. Wearables - nositelná elektronika
- 9.13. Webové aplikace