:-)
8.12
Left Right

Srovnávače

Nakupování přes Internet má řadu výhod. Nemusíte se hnout z tepla obývacího pokoje a zboží bývá mnohdy levnější než v kamenných obchodech. Ale znáte ten pocit, když něco objednáte, a o pár stránek později zjistíte, že jiný obchod totéž zboží nabízí levněji, s doručením zdarma nebo dárkem navíc? Pomůcku, která uživatelům pomáhá najít nejvýhodnější nabídku, představují srovnávače cen.
Srovnávače cen jsou speciální internetové portály, které fungují jako specializované vyhledávače zboží. Do vyhledávacího pole zadáte název produktu – může se jednat o obecný dotaz (televizor) i o přesný dotaz na konkrétní model a značku – a výsledek vám zobrazí seznam e-shopů, v nichž je daný produkt k dispozici. U každého jednotlivého záznamu uvidíte cenu, která na srovnávači funguje jako hlavní třídící kritérium výsledků.
Srovnávačů je jen na českém Internetu celá řada a v rámci konkurenčního boje mezi sebou nabízejí uživatelům Internetu čím dál zajímavější služby a chytřejší funkce. I proto se jejich popularita značně zvyšuje. Podle průzkumu agentury NMS Market Research z března 2013 tuto službu využívala více než polovina uživatelů českého Internetu, zatímco v roce 2009 to byla zhruba pětina.

Srovnání podle ceny

Zajímá vás například, jestli nejnovější mobilní telefon vaší oblíbené značky je možné sehnat levněji než v klasickém obchodě? Zkuste české srovnávače jako Heureka, Zboží.cz nebo SrovnaníCen (je jich ale celá řada a pátrat můžete i v zahraničí). Nechte vyhledat konkrétní typ a odpověď na svou otázku získáte během pár sekund. Ale pozor, na srovnávačích je potřeba být obezřetný. I když kvalitní vyhledávače zobrazují údaje o dostupnosti zboží v daném e-shopu nebo cenu dopravného, nezapomeňte přímo na stránkách e-shopu zkontrolovat, zda vše platí.

Výběr podle vlastních kritérií

Srovnávače zpravidla umí i jiné věci než jen srovnání podle ceny. Řekněme, že ještě nemáte jasno, jaký mobilní telefon chcete. Srovnávač může v takovém případě velmi dobře pomoci se správným výběrem.
Důležitou funkcionalitou řady srovnávačů, na kterou byste neměli zapomenout, jsou různá hodnocení prodejců. Mohou mít podobu jednoduchého bodování, certifikátů důvěryhodnosti nebo recenzí samotných nakupujících. Ty si pročtěte vždy, než nakoupíte v obchodě, který neznáte. Recenze nakupujících rozhodně nevynechejte ani před definitivní volbou výrobku. Může se sice stát, že po jejich přečtení začnete vybírat a srovnávat znovu, ale i tak se to před každým nákupem vyplatí.

Srovnávače služeb

V poslední době se značné popularitě těší i cenové srovnávače služeb. Jednoduše zjistit nejlevnější nabídku tak můžete například i u elektřiny, plynu či pohonných hmot, bankovních služeb (od běžných účtů po úvěrové produkty), pojištění (cestovní, domácnosti, povinné ručení) i dalších služeb. Jen je potřeba dát si pozor, kdo daný srovnávač provozuje. Některé kalkulačky totiž nabízí přímo poskytovatelé služeb, a výpočty tak někdy mohou být neobjektivní.


Doporučená videa Jak na Internet:

Nabídkové agregátory
Internetové aukce
Proč nakupovat na Internetu
Sdílení referencí na Internetu
Jak bezpečně nakupovat

Další zajímavé články a zdroje:

Srovnání porovnávačů cen – tzv. zbožáků, Porovnávače.cz
Hlídač shopů vám ukáže, jak Alza a spol. čarují s cenami, Lukáš Václavík (Cnews.cz)
Český zákazník dospěl. Obchodníci kvůli tomu nasazují umělou inteligenci, Oliver Sálus (SeznamZprávy.cz)
Tomáš Braverman z Heureky: Jsme největší hráč v regionu. Ocenění firmy na 7,5 miliardy korun bereme jako závazek, Ondřej Holzman (CzechCrunch)

Nahoru