:-)
7.6
Left Right

Jak začít prodávat na Internetu

Pokud přemýšlíte o založení e-shopu, základem Vašeho úspěchu může být už první krok – tedy vhodná volba sortimentu zboží, které chcete nabízet. Právě tento výběr totiž může být tím, co rozhodne o zdaru Vašeho podnikatelského záměru. V některých oblastech nabídky zboží je totiž poněkud přeplněno a konkurence může být pro příliš veliká.

I podnikání na Internetu má svá pravidla

V případě, že padlo rozhodnutí o zaměření Vašeho e-shopu, můžete se pustit do dalšího kroku – ne tak podnikatelsky zajímavé, avšak nezbytné administrativy. Pro provozování e-shopu je nutné splnit určité podmínky. Je třeba si zajistit příslušné živnostenské oprávnění (pro většinu zboží se jedná o volnou živnost, kde je třeba pro získání oprávnění splnit tzv. všeobecné podmínky provozování živnosti), a pokud jste dosud nepodnikali, tak se ještě, registrovat na finančním úřadě, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně. Jako podnikatel, který komunikuje se svými zákazníky zejména elektronicky, budete mít k dispozici řadu jejich osobních údajů – jmény a poštovními adresami počínaje, přes telefonní čísla až po e-mailové adresy.
Tato data budete jistě různě zpracovávat, protože je nejen třeba objednávku vyřídit, ale i vystavit daňový doklad k uskutečněnému nákupu, případně poslat dřívějším zákazníkům zprávu, co máte nového v nabídce a podobně. Stanete se tedy správcem osobních údajů a proto se, a to ještě před zahájením vlastní činnosti, registrujte u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Byť se může na první pohled zdát tato registrace jako formalita, měli byste dbát o řádnou ochranu údajů, které Vám Vaši zákazníci poskytli, před zneužitím.

Jak začít obchodovat na Internetu

  • Mám jméno..
    Pokud již máte rozmyšleno „co“ a víte „komu“ chcete prodávat, nastupuje otázka „kde“. Je tedy čas začít zařizovat e-shop. Začněte vlastním jménem, adresou - základním kritériem pro výběr vlastní domény by mohlo být trefné, dobře zapamatovatelné a unikátní jméno (doménové jméno = doména). S výběrem správné domény Vám může pomoci například stránka dobradomena.cz
    . S vlastní doménou získáte i určité výhody, například: profesionální image a důvěryhodnost, lepší vyhledatelnost ve vyhledávačích nebo vlastní e-mail. Myslete také na koncovku domény, Češi jsou v tomto ohledu poměrně konzervativní a preferují webové stránky s lokální koncovkou .CZ .

  • Mám místo ...
    Pokračovat byste měli volbou technického řešení, na kterém by měl obchod fungovat. V dnešní době existují 3 možnosti a vybrat si tu ideální nemusí být vždy jednoduché.

1) Open Source
Neboli volně šiřitelné řešení, které Vám může zdarma poskytnout vlastní kontrolu e-shopu. Výhodou tohoto řešení může být poměrně snadná instalace a také rychlost, s jakou můžete začít prodávat. Ale v případě, že nejste znalí programování, kódování a ostatních potřebných technických dovedností, mohou i u tohoto původně levného řešení naskočit dodatečné finanční náklady do vyšších rozměrů (například za technickou podporu, grafika, atd.).
Příklady: Open Source řešení: Joomla, Drupal, Magento

2) Pronájem/zakoupení komerčního řešení
Pronájem hotového řešení nemusí pokrýt všechny Vaše potřeby a možnosti individuálních úprav jsou menší, ale pro provoz e-shopu jsou dostačující. Volba vhodného dodavatele u komerčního řešení může být složitější, protože na trhu existuje několik desítek různých firem, různých kvalit. Většina firem nabízejících pronájem má vlastní technickou podporu, grafiky i programátory, kteří Vám v případě potřeby mohou pomoci.

3) Řešení na míru
E-shop na míru se zdá být vhodný hlavně pro velké obchody. Systém umí přesně to, co potřebujete, zároveň však neobsahuje nepotřebné funkce. Za vysokou pořizovací cenu tohoto řešení, můžete mít e-shop podle Vašich představ, se všemi vysněnými funkcemi, odlišení od konkurence i profesionální podporu.

Výběr technického řešení může mít více parametrů, ale nejčastějším kriteriem je cena. Dále jsou to požadavky na základní funkce e-shopu.

Spuštění obchodu je teprve začátek

Po vyřešení i technické stránky e-shopu, je Váš e-shop připraven na první zákazníky, ti ovšem nepřijdou sami. Aby byl Váš e-shop vidět, je dobré ho zaregistrovat do srovnávačů zboží. Registrace na těchto místech je vhodná jak pro zviditelnění samotného e-shopu, tak pro získání nových zákazníků; vyskytují se zde totiž potencionální zákazníci s vysokou motivací ke koupi. Heureka.cz a Zboží.cz jsou srovnávače zboží, které v současné době v České republice dominují, existují ale i další například Hledejceny.cz, Hyperzboží.cz a Srovnáváme.cz.
Po registraci e-shopu na srovnávacích serverech je vhodné uvažovat o placené reklamě - PPC (Pay-Per-Clic), kdy inzerent platí až za reálnou akci uživatele; tedy návštěvu webu. Možností je samozřejmě i bezplatná reklama právě třeba na srovnávačích, ale ta má většinou menší úspěšnost než reklama placená.
Návštěvnosti můžete pomoci i optimalizací pro vyhledávače, více známé pod názvem SEO či SEO optimalizace. Kdy pomocí správné kombinace poměrně komplikovaných aktivit lze dosáhnout lepšího umístění odkazů na Váš web ve vyhledávačích, čímž můžete získat četnější návštěvnost a zároveň cílené potencionální zákazníky.
Další metodou, a v dnešní době rozhodně důležitou, jak být vidět jsou sociální sítě. Sociální sítě nejsou místem jen pro osobní záležitosti, ale naopak se staly i pro firmy velmi zajímavým prostorem. Obsah, který zde chcete komunikovat si napřed dobře rozmyslete. Sociální sítě nejsou vhodné pro přímou reklamu, ale jsou to místa kam chodí lidé převážně za zábavou a proto je vhodné obsah sdílet přátelskou a zábavnou formou. Vybízet k diskuzím, zapojit fanoušky do soutěží, vkládat kreativní příspěvky. Správnou komunikací na těchto sítích můžete získat věrné fanoušky, kteří Váš e-shop mohou, v případě spokojenosti, doporučovat dál. Nezapomeňte i na svých webových stránkách vložit odkaz na sociální sítě, kde Vás mohou zákazníci nalézt, například Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest, či YouTube.

Zdroje:
Co nesmím podcenit při přípravě e-shopu - mujprvnieshop.cz
Jak založit a provozovat e-shop - podnikatel.cz
Zaloziteshop.cz
Shoptet.cz
Bezpečný Internet
Výběr domény - blog.komart.cz
Finanční správa
Zaloziteshop.cz
CSSZ.cz
[Statnisprava.cz]http://www.statnisprava.cz/rstsp/ciselniky.nsf/i/d0056)
uoou.cz

Nahoru