:-)
8.6
Left Right

Jak začít prodávat na Internetu

Pokud přemýšlíte o založení e-shopu, základem vašeho úspěchu může být už první krok – tedy vhodná volba sortimentu zboží, které chcete nabízet. Právě tento výběr totiž může být tím, co rozhodne o zdaru vašeho podnikatelského záměru. V některých oblastech nabídky je už poněkud přeplněno a konkurence může být příliš veliká.

I podnikání na Internetu má svá pravidla

V případě, že jste se rozhodli, jak zaměřit svůj e-shop, můžete se pustit do dalšího kroku – ne tak podnikatelsky zajímavé, avšak nezbytné administrativy. Pro provozování e-shopu je nutné splnit určité podmínky.
Je potřeba si zajistit příslušné živnostenské oprávnění. Pro většinu zboží se jedná o volnou živnost, kde je třeba pro získání oprávnění splnit takzvané všeobecné podmínky provozování živnosti. Pokud jste dosud nepodnikali, zajděte se ještě registrovat na finančním úřadě, správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.
Jako podnikatel, který komunikuje se svými zákazníky zejména elektronicky, budete mít k dispozici řadu jejich osobních údajů – jména, poštovní adresy, telefonní čísla a e-mailové adresy. Tato data budete jistě různě zpracovávat, protože je nejen třeba objednávku vyřídit, ale i vystavit daňový doklad k uskutečněnému nákupu, případně poslat dřívějším zákazníkům zprávu o novinkách v nabídce. Stanete se tedy správcem osobních údajů, a proto se ještě před zahájením vlastní činnosti registrujte u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Byť se může na první pohled zdát tato registrace jako formalita, měli byste dbát o řádnou ochranu osobních údajů zákazníků před zneužitím.

Jak začít obchodovat na Internetu

Vyberte si jméno a místo

Pokud máte rozmyšleno co a víte komu chcete prodávat, nastupuje otázka kde. Tedy na jaké doméně si zařídíte e-shop. Začněte třeba vlastním jménem. Základním kritériem pro výběr domény by mělo být trefné, dobře zapamatovatelné a unikátní jméno (doménové jméno = doména). S výběrem správné domény vám pomůže stránka www.dobradomena.cz.
S vlastní doménou získáte i určité výhody, například profesionální image a důvěryhodnost, lepší vyhledatelnost ve vyhledávačích nebo vlastní e-mail. Myslete také na koncovku domény. Češi jsou v tomto ohledu poměrně konzervativní a preferují webové stránky s lokální koncovkou .CZ.

Vyberte technické řešení

Pokračovat byste měli volbou technického řešení, na kterém bude obchod fungovat. V dnešní době existují 3 možnosti a vybrat si tu ideální nemusí být vždy jednoduché.

1) Open Source
Volně šiřitelné řešení vám poskytne zdarma vlastní kontrolu e-shopu. Výhodou open source bývá poměrně snadná instalace a rychlost, s jakou můžete začít prodávat. Ale v případě, že nejste znalí programování, kódování a ostatních potřebných technických dovedností, mohou i u tohoto původně levného řešení naskočit dodatečné finanční náklady do vyšších částek (například za technickou podporu, grafiku atd.).
Příklady Open Source řešení: Joomla, Drupal, Magento.

2) Pronájem/zakoupení komerčního řešení
Pronájem hotového řešení nemusí pokrýt všechny vaše potřeby a možnosti individuálních úprav jsou menší, ale pro provoz e-shopu bývají dostačující. Volba vhodného dodavatele u komerčního řešení může být složitější, protože na trhu existuje několik desítek různých firem různých kvalit. Většina firem nabízejících pronájem má vlastní technickou podporu, grafiky i programátory, kteří vám v případě potřeby mohou pomoci.
Příklady hotových řešení: Webnode, Shoptet.

3) Řešení na míru
E-shop na míru bývá vhodný hlavně pro velké obchody. Systém umí přesně to, co potřebujete, zároveň však neobsahuje nepotřebné funkce. Za vysokou pořizovací cenu můžete mít e-shop podle vlastních představ, se všemi vysněnými funkcemi, odlišení od konkurence i profesionální podporu.
Výběr technického řešení může mít více parametrů, ale nejčastějším kriteriem je cena a požadavky na základní funkce e-shopu.

Spuštění obchodu je teprve začátek

Po vyřešení technické stránky e-shopu, je váš obchod připraven na první zákazníky. Ti ovšem nepřijdou sami. Aby byl váš e-shop vidět, je dobré ho zaregistrovat do srovnávačů zboží. Registrace na těchto místech je vhodná jak pro zviditelnění samotného e-shopu, tak pro získání nových zákazníků. Vyskytují se zde totiž potenciální zákazníci s vysokou motivací ke koupi. Heureka.cz a Zboží.cz jsou srovnávače zboží, které v současné době v České republice dominují. Existují ale i další, například Hledejceny.cz, HyperZboží.cz a Srovnáváme.cz.
Po registraci e-shopu na srovnávacích serverech je vhodné uvažovat o placené reklamě – PPC (Pay-Per-Click), kdy inzerent platí až za reálnou akci uživatele, tedy návštěvu webu. Možností je samozřejmě i bezplatná reklama právě třeba na srovnávačích, ale ta má většinou menší úspěšnost než reklama placená.
Návštěvnosti můžete pomoci i optimalizací pro vyhledávače, více známé pod názvem SEO či SEO optimalizace. Pomocí správné kombinace poměrně komplikovaných aktivit lze dosáhnout lepšího umístění odkazů na váš web ve vyhledávačích, čímž můžete získat četnější návštěvnost a zároveň potencionální zákazníky.
Další metodou, jak být vidět, jsou sociální sítě. Sociální sítě nejsou místem jen pro osobní záležitosti, ale naopak se staly zajímavým prostorem i pro firmy. Obsah, který zde chcete komunikovat, si napřed dobře rozmyslete. Na sociální sítě chodí lidé převážně za zábavou, proto sdílejte obsah přátelskou a zábavnou formou – vybízejte k diskuzím, zapojte fanoušky do soutěží nebo vkládejte kreativní příspěvky.

Správnou komunikací na těchto sítích můžete získat věrné fanoušky, kteří budou v případě spokojenosti váš e-shop doporučovat dál. Nezapomeňte i na svých webových stránkách vložit odkaz na sociální sítě, na kterých vás zákazníci najdou, například na Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest nebo YouTube.


Doporučená videa Jak na Internet:
Proč mít vlastní doménu
Internetové domény
Webhosting
Jak bezpečně nakupovat na Internetu
Jak být vidět na Internetu

Další zajímavé články a zdroje:
Průvodce úspěšného eshopaře, mujprvnieshop.cz
Průvodce podnikáním: E-shop - Jak podnikat, Podnikatel.cz
Jak vybrat vhodnou doménu pro web?, Martin Kolčaba (Blog.komart.cz)
Finanční správa
Česká správa sociálního zabezpečení
Úřad pro ochranu osobních údajů

Nahoru