:-)
8.9
Left Right

Reklama na Internetu

Znáte to. Na oblíbeném zpravodajském serveru narazíte na titulek, který slibuje nezvratné důkazy, že včera večer ten rozhodující gól byla prachobyčejná ruka. Nadšeně na něj s pocitem očekávaného zadostiučinění kliknete, ale ouha. Veškerý obsah zakryje šedá plocha s reklamou na výprodej ledniček. Minutu hledáte titěrný křížek a radost z nerušené konzumace zpráv je ta tam. Reklama je prostě všude a platí to samozřejmě i o Internetu. Jen, na rozdíl od tradičnějších typů médií, zde bývá hranice mezi reklamou a neutrálním nekomerčním sdělením mnohem méně zřetelná.

Reklama na Internetu je jedním z důležitých nástrojů internetového marketingu a dnes již využívá celou řadu standardizovaných formátů, které se staly neodmyslitelnou součástí našeho internetového surfování. Jejich vývoj se ale od prvních primitivních bannerů posunul k mnohem invazivnější podobě, která v boji o pozornost návštěvníka stále více zasahuje přímo do samotného obsahu webu.
Paradoxně právě averze vůči internetové reklamě nutí zadavatele inzerovat více a více. Přesně podle rčení stokrát nic umořilo vola. To je ale samozřejmě stále nákladnější. Proto se v posledních letech začaly celé týmy odborníků na online marketing předhánět, kdo přijde s nenápadnějším, ale o to efektivnějším způsobem předání komerčního sdělení - například pomocí virálně šířeného videa, vtipného gifu (specifický formát obrazových souborů, který umožňuje spojit jednotlivé obrázky do jednoduché animace) nebo účelově formulovaných diskuzních příspěvků.

Výhody reklamy na Internetu
Reklama na Internetu patří mezi třetí nejvyužívanější způsob reklamy hned po televizní a novinové reklamě. Jaké jsou její největší výhody z pohledu inzerenta?

  • Velký dosah a přesné cílení – na Internetu je možné oslovit nejen velký počet uživatelů, ale reklamu je možné zacílit přímo na konkrétní část trhu (například dle bydliště, věku, nebo zájmu zákazníka).
  • Relativně nízké náklady – internetová reklama stojí mnohem méně, než například celostránková reklama v deníku či magazínu. Účinek - posuzován čistě podle zásahu - je však mnohdy mnohem vyšší.
  • Možnost reakce – reklamy mohou přímo reagovat na příliv zákazníků. Dle potřeby je možné je kdykoli upravit, nebo zastavit. Reklama v televizi, tisku nebo rádiu tak pružně reagovat nemůže.
  • Podrobná analýza – počítadla nabízí přehled o tom, kolikrát se reklama již zobrazila, kolik lidí na ni kliklo a cílové stránce třeba objednalo zboží. Zároveň je možné zjistit i detailnější informace o tom, co přesně zákazníci hledali, či z jakých webů přišli.
  • Možnost oslovení konkrétního zájemce – lidé na Internetu vyhledávají vše, co je zajímá, či co aktuálně potřebují. Některé reklamní systémy na to umí reagovat a cíleně nabízí inzerci na produkty, které souvisí s obsahem, které konkrétní uživatel vyhledává a navštěvuje.

Základní formy reklamy

Internetovou reklamu lze rozdělit do tří základních kategorií, a to dle umístění: reklamu ve vyhledávačích (patří mezi nejpoužívanější formu na Internetu vůbec), katalozích (nejčastěji formou firemních zápisů, přednostních odkazů, bannerových kampaní) a na odborných, oborových a informačních serverech (zde je možné reklamu prezentovat formou PR článků, hypertextů, firemních profilů, bannerů či sponzorovaných odkazů). Mezi základní formy reklamy patří:

Plošná reklama
Pod tuto reklamu spadá klasická bannerová reklama a další grafické formáty. Bannery jsou mnohdy lidmi vnímány negativně, jelikož často působí rušivě. Nejčastěji obsahují obrázky, vide či flashové prvky (zpravidla interaktivní animace, prezentace či hry vytvořené ve speciálním grafickém programu Flash).

Textová reklama
Patří sem jakýkoliv proklik bez grafických prvků na placené či neplacené odkazy. Některé z formátů nazýváme hypertexty (odkazy na další informace) a v textu je můžeme najít i jako backlinks (tedy přímo placený proklik na stránky inzerenta).

Intextová reklama
Jedná se o typ reklamy, která se zobrazuje přímo v textu webové stránky na základě aktivity uživatele Internetu. Kombinuje tedy klasickou kontextovou reklamu s pop up bublinami, které mohou obsahovat textový nebo multimediální obsah (flash, video), jenž se zobrazí po najetí myší na označené slovo.

Search engine marketing (SEM)
Tato reklama patří na Internetu mezi nejúspěšnější. Pro svou funkci využívá potenciálu tzv. vyhledávačů k zobrazování reklam nebo konkrétních stránek klienta na základě uživatelova hledání konkrétních klíčových slov. Patří sem přednostní a katalogové zápisy, optimalizace webových stránek pro vyhledávače či platba za proklik.

Právě PPC (pay per click) neboli platba za proklik patří mezi jednu z nejefektivnějších forem reklamy vůbec. Jedná se o reklamu, která se buď zobrazuje přímo u výsledků vyhledávání, nebo je zobrazována u článků. Inzerenti tedy platí pouze tehdy, když uživatel na jejich PPC reklamu klikne, nikoli za zobrazení své reklamy.

Reklamy na českém reklamním trhu
V České republice dominuje z hlediska návštěvnosti internetových reklam portál Seznam.cz a jeho služby (Novinky.cz, Mapy.cz, E-mail.cz, Stream.cz apod.). Na druhém místě se drží Facebook, kde počet českých profilů překročil již 3,2 milionu a úspěch facebookových reklam spočívá především ve velmi propracovaném systému virálně šířené informace v rámci sítě. Třetím nejvyužívanějším reklamním místem je Google společně s YouTube. Mezi další hojně využívané patří například lokální projekty Centrum Holdings či iDNES.cz.

Pozor na podvody
To, že není možné věřit všemu, co se v reklamě říká, se učí děti již od malička. Notoricky známé jsou blikající bannery s oznámením, že jste právě vyhráli milion dolarů nebo poslední model populárního chytrého telefonu. Taková reklama vás po kliknutí v lepším případě odvede na stránky, kde zjistíte, že teprve budete zařazeni do slosování o výhru, ale až si objednáte zboží v určité hodnotě. V horším případě si do počítače třeba stáhnete nebezpečný malware (škodlivý software jako viry, trojské koně apod.) Riziko podvodných reklam se zvyšuje zejména na stránkách s nelegálně šířeným obsahem, pornografií a dalších webech internetového “podsvětí”.

Zdroje:
Internetový marketing
wikipedia.org - Internetová reklama
mediaguru.cz - Reklama na Internetu
podnikatelskyweb.cz - Internetová reklama a její výhody

Nahoru