Úřady on-line
Díky elektronizaci veřejné správy, takzvanému eGovernmentu, není nutné s každým papírem chodit na úřad.
Zatímco dříve internetové stránky měst a obcí připomínaly statické úřední desky, v průběhu posledních let celá řada institucí zprovoznila on-line služby, díky kterým zařídíte některé věci z pohodlí domova. V některých případech dokonce díky elektronickým službám ušetříte správní poplatek.
Elektronické portály měst a obcí
Mnohé městské a obecní úřady dnes nabízejí možnost zaslání upozornění na nové dokumenty na úřední desce, zasílání SMS s důležitými informacemi (například o havárii vody či vypnutí elektrického proudu) nebo poslech hlášení z obecního rozhlasu přes Internet.
Zejména některá města jdou však v nabízení elektronických služeb ještě dále a postupně budují takzvané portály občana.
V Domažlicích takto můžete získat třeba přehled o zaplacení poplatků za psa či svoz odpadu (přehled o místních poplatcích). V Prostějově, Brně i dalších městech se můžete elektronicky objednat k vyřízení nového občanského průkazu, pasu či řidičského průkazu nebo se přihlásit k zasílání informací o odstávkách energií a vody i o uzavírkách a dopravních omezeních.
Výpisy přes datové schránky
Datové schránky dnes neslouží pouze k přijímání zpráv od úřadů či k podání žádostí. Je možné je využít i k získání nejrůznějších výpisů, pro které často chodíme na Czech POINT.
Pokud máte zřízenou datovou schránku fyzické osoby (občana), můžete prostřednictvím datové schránky bezplatně získat:
• výpis z Rejstříku trestů,
• výpis z Živnostenského rejstříku,
• výpis z bodového hodnocení řidiče,
• výpis z Insolvenčního rejstříku,
• výpisy údajů ze základních registrů.
Firmy pak mohou ze své datové schránky získat Výpis ze systému kvalifikovaných dodavatelů či Výpis z rejstříku trestů PO.
Další užitečné funkce datových schránek
Výhod datové schránky využijete i v případě, kdy si necháváte zhotovit nový občanský průkaz či cestovní pas. Při pořizování fotografie se už nyní není nutné spoléhat na to, jak vás vyfotí na úřadě, ale je možné využít služeb profesionálního fotografa, který po vašem odsouhlasení fotku zašle na úřad právě datovou schránkou.
Držitelům datových schránek je zároveň automaticky zasíláno upozornění na končící platnost občanského průkazu či cestovního pasu.
Prostřednictvím výpisů ze základních registrů může každý držitel datové schránky také kdykoliv zjistit kdo, kdy a proč nakládá s jeho údaji v základních registrech. Jednou za rok pak tento výpis obdrží automaticky do datové schránky.
Datové schránky lze využít i jako přihlašovací nástroj – třeba když chcete zjistit aktuální stav konta důchodového pojištění nebo podat některé z daňových přiznání.
Pozor na povinné zasílání dokumentů
Držení datové schránky bohužel nepřináší jen výhody, ale v některých případech i povinnosti. Jedná se především o povinná podání na Finanční úřad. Fyzické osoby takto musí podávat například přiznání k dani z nemovitosti nebo daňové přiznání FO. Firmy pak přiznání k DPH nebo spotřební dani.
V případě, že máte datovou schránku a na Finanční úřad zašlete své podání papírově, vystavujete se riziku pokuty ve výši 2 000 Kč. A pokud úředníci usoudí, že jste nesplněním povinnosti učinit podání elektronicky závažně ztížili správu daní, může pokuta dosáhnout částky až 50 000 Kč. V roce 2016 bylo za nesplnění této povinnosti uloženo více než 4 000 pokut.
Povinnosti elektronického podání na úřady se můžete zbavit pouze deaktivací datové schránky. V tom případě ji však nebudete moci využívat ani pro další podání.
Propojení registrů
Další z příkladů elektronizace veřejné správy představují základní registry. Díky nim nemusíte při řešení některých životních situací obíhat jednotlivé úřady, protože ty data vzájemně sdílejí. Pokud se třeba přestěhujete na jinou adresou, projeví se tato změna nejen v registru obyvatel, ale automaticky rovněž v katastru nemovitostí či živnostenském rejstříku, kam následně nemusíte hlásit změnu adresy. Podobně to funguje i v případě sňatku.
V takovém Estonsku jdou ale v tomto ohledu ještě dál. Občané si nemusí sami počítat daně, neboť to za ně udělá stát na základě informací o příjmech, kterými disponuje i náš finanční úřad.
Elektronický občanský průkaz
Možnosti elektronizace veřejné správy se neustále rozšiřují. V České republice můžeme čekat další zlepšení v souvislosti s rozvojem elektronické identifikace. Od roku 2018 se totiž vydávají elektronické občanské průkazy – eObčanka.
Občanský průkaz tak slouží nejen k prokázání totožnosti na úřadě nebo na poště, ale rovněž k ověření vaší identity na Internetu. Přihlásíte se pomocí něj ke svému účtu na Portálu občana, přes který si můžete pořídit třeba výpis z rejstříku trestů, potvrzení o pracovní neschopnosti nebo eRecept. V budoucnu by měly přibýt služby jako podání daňového přiznání nebo zaplacení poplatků za komunální odpad.
Seznam poskytovatelů služeb, u kterých můžete eObčanku použít, najdete na webu eIdentita, který spravuje Ministerstvo vnitra.
Doporučená videa Jak na Internet:
Datové schránky
eGovernment
Chytrá města
Informace o obci, ve které žiji
Další zajímavé články a zdroje:
eObčanka: Začátek digitalizace v ČR, Portál veřejné správy
Portál občana slaví první narozeniny, už ukazuje i dopravní přestupky, Jiří Peterka (Lupa.cz)
Portál občana už je propojen s registrem řidičů a živnostenským rejstříkem, Jiří Peterka (Lupa.cz)