:-)
7.1
Left Right

Distribuce digitálního obsahu

Rychlý, dostupný, levný - takové jsou výhody digitálního obsahu (hudby, filmů, knih…) šířeného on-line a jsou to i hlavní důvody jeho popularity mezi uživateli. Na obchodní model založený na písničce za 99 centů si ale hudební průmysl, který ještě před deseti lety spoléhal na prodej cédéček za ceny ve stovkách korun, zvykal jen těžko. Jak to dnes vypadá s distribucí on-line obsahu a co brání lepší dostupnosti jeho legálních zdrojů?

Zpřístupňování médií přes on-line kanály od začátku ohrožovalo tradiční pojetí miliardového byznysu. Vývoj internetové distribuce tak brzdilo zejména hledání kompromisu mezi snahou vyjít vstříc uživatelům a poskytnout jim co nejjednodušší přístup k obsahu a snahou zabránit jeho nelegálnímu šíření, kterého se obávali držitelé autorských práv - nahrávací společnosti, filmová studia apod.

Z pohledu uživatele se situace dlouhodobě zlepšuje. Ale na své cestě k legálně získanému on-line obsahu ještě dnes naráží na určitá omezení. Která to jsou?

DRM
Digital Rights Management (správa digitálních práv). Zkratka označuje technické vlastnosti zakoupeného digitálního díla, které mají za cíl uživateli znemožnit porušování autorských práv. Například jde o limit v počtu zařízení, na která lze soubor uložit, nebo v počtu přehrání.

Regionální omezení I v případě, že chtějí uživatelé za obsah platit, někteří z nich nemohou. Jeho nákup je totiž zpravidla geograficky limitován. Česká republika je typickým příkladem, i když situace se v poslední době zlepšila zejména v oblasti hudebního a knižního trhu.

Neaktuální nabídka
Zastaralá nabídka je stále jeden z nejčastějších argumentů té skupiny uživatelů, která se uchyluje k získávání nelegálně šířeného obsahu. Alespoň podle jejich slov by byli ochotni za dané dílo zaplatit, kdyby ovšem bylo v danou chvíli k dispozici (třeba v případě filmu v řádu dnů po premiéře).

Omezené množství formátů/omezená kvalita
Před formátem MP3 dáváte přednost bezztrátové kompresi formátu FLAC? Pak hledání obchodu, který nabídne nejen hledaného interpreta, ale i formát s kvalitu reprodukce pro fajnšmekry zabere nějaký čas. Podobný problém je s filmovými službami, které nabízí filmy v nedostatečném rozlišení.

A jaké jsou aktuálně nejoblíbenější možnosti v distribuci digitálního obsahu?


Hudba

Digitální prodej
Specializovaný on-line obchod s digitálními hudebními soubory. Nakupovat lze buďjednotlivé písně, nebo celá alba jednotlivých interpretů. Obsah si uživatel stahuje na své zařízení v podobě zvukových souborů (nejčastěji ve formátu MP3). V ČR lze nyní využít například zmíněný Apple iTunes Store nebo Google Play Music, z lokálních hráčů třeba Supraphone.cz nebo Bontononline.cz.

On-line streamovací služby
Relativně nový typ distribuce, který funguje jako předplacená služba. Za poplatek, který se v pohybuje zhruba od 130 do 200 korun měsíčně, má uživatel neomezený přístup k obrovské knihovně skladeb. Ty nemusí ani kupovat, ani stahovat, ale poslouchá je okamžitě - streamuje je.
Největšími hráči na světovém trhu hudebního streamingu jsou například služby Spotify, Apple iTunes Radio, Google Music All Access, Deezer či Rdio (poslední tři jsou aktuálně dostupné i v ČR), jejich knihovny čítají zhruba od 20 do 25 milionů skladeb. Česká služba MusicJet takto obsáhlou knihovnu nemá, ale má lepší nabídku českých interpretů.
Kvalitu streamu určuje bitrate (datový tok) audiosouborů. Ten se udává v kbit/s a obecně platí, že vyšší hodnota znamená kvalitnější reprodukci, ale také vyšší nároky na rychlost připojení. Nejvyšší možný bitrate MP3 formátu je 320 kbit/s, u něhož člověk s běžným sluchem nerozezná rozdíl od původní nahrávky.

On-line prodej fyzických nosičů
Klasický e-shop, kde si uživatel objedná fyzický CD (a ve vzácných případech i vinylový) nosič. Ten si nechá poslat poštou, případně zvolí osobní vyzdvihnutí v kamenné prodejně.

Video

Hudební obsah byl v nastavování nových distribučních modelů de facto průkopníkem. Zejména pak s díky celkovému zrychlení internetového připojení se tyto typy distribuce prosadily i v oblasti video obsahu.
I v jeho případě uživatelé rovněž mohou volit mezi on-line nákupem připadně zapůjčením digitálního videosouboru (v ČR například přes Apple iTunes Store, HBO Go či Topfun) či předplacením streamovací služby (v ČR například VOYO, ve světě pak mnohem obsáhlejší Netflix či Hulu). Stejně tak si lze on-line zakoupit klasická DVD či Blu-Ray nosiče.

Podrobněji se tomuto tématu věnuje text Televize na Internetu www.jaknainternet.cz

E-knihy

Elektronické knihy a jejich čtečky zažily největší boom okolo roku 2010, v roce 2011 dokonce největší on-line knihkupectví na světě Amazon oznámilo, že prodalo více elektronických knih než těch tištěných.
Přestože nabídka e-knih v ČR se zdaleka nemůže rovnat té v zahraničí, knihkupectví jako Kosmas.cz, Martinus.cz či Palmknihy.cz nabízí řádově tisícovky e-knih a vydavatelé si alespoň u těch nejlákavějších titulů zvykli uvádět na trh nejen tištěnou, ale i elektronickou verzi.

Další informace:
cs.wikipedia.org
www.wired.com
en.wikipedia.org
cs.wikipedia.org
cs.wikipedia.orgz
tech.ihned.cz
www.inflow.cz

Nahoru