:-)
8.1
Left Right

Distribuce digitálního obsahu

Rychlý, dostupný, levný – takové jsou výhody digitálního obsahu šířeného on-line, ať už jde o hudbu, filmy, knihy nebo jiné formy obsahu. A jsou to i hlavní důvody jeho popularity mezi uživateli. Hudební průmysl, který ještě na začátku tisíciletí spoléhal na prodej cédéček za ceny ve stovkách korun, si jen těžko zvykal na obchodní model založený na písničce za 99 centů.
Jak to dnes vypadá s distribucí on-line obsahu a co brání lepší dostupnosti jeho legálních zdrojů?
Zpřístupňování médií přes on-line kanály od začátku ohrožovalo tradiční pojetí miliardového byznysu. Vývoj internetové distribuce tak brzdilo zejména hledání kompromisu mezi snahou vyjít vstříc uživatelům a poskytnout jim tak co nejjednodušší přístup k obsahu a snahou zabránit jeho nelegálnímu šíření, kterého se obávali držitelé autorských práv – nahrávací společnosti i filmová studia.

Omezení na cestě k legálně získanému obsahu

Z pohledu uživatele je dnes situace podstatně lepší než před lety a neustále se zlepšuje. Ale i tak ještě dnes občas na své cestě k legálně získanému on-line obsahu narážíme na určitá omezení. Která to jsou?

Správa digitální práv

Zkratka DRM (Digital Rights Management – správa digitálních práv) označuje technické vlastnosti zakoupeného digitálního díla, které mají za cíl uživateli znemožnit porušování autorských práv. Například jde o limit v počtu zařízení, na která lze soubor uložit, nebo v počtu přehrání.

Regionální omezení

I v případě, že chtějí uživatelé za obsah platit, někteří z nich nemohou. Jeho nákup totiž může být geograficky limitován. Česká republika je typickým příkladem, i když situace se v poslední době zlepšila, zejména s příchodem zahraničních služeb na český trh.

Neaktuální nabídka

Zastaralá nabídka je stále jeden z nejčastějších argumentů té skupiny uživatelů, která se uchyluje k získávání nelegálně šířeného obsahu. Alespoň podle jejich slov by byli ochotni za dané dílo zaplatit, kdyby ovšem bylo v danou chvíli k dispozici (třeba v případě filmu v řádu dnů po zahraniční premiéře).

Hudba na Internetu

On-line streamovací služby

V současné době jsou on-line streamovací služby nejrozšířenějším typem distribuce hudby. Za poplatek, který se pohybuje u většiny služeb kolem 150 korun měsíčně, má uživatel neomezený přístup k obrovské knihovně skladeb. Ty není potřeba kupovat nebo stahovat, posloucháte je díky technologii streamování okamžitě. Zároveň ale máte možnost si skladby nebo alba stáhnout i do svého zařízení pro poslech ve chvílích, kdy zrovna nemáte připojení k Internetu.
Největšími hráči na světovém trhu hudebního streamingu jsou služby jako Spotify, Apple Music, Google Music nebo Deezer. Jejich knihovny čítají desítky milionů skladeb a najdete tam i řadu českých interpretů. Ty nabízí i česká streamovací služba MusicJet.
Právě díky službám pro streamování hudby přestalo dávat pirátství hudby smysl, a tak uvidíme, jestli s příchodem internetových televizí ustane i nelegální stahování filmové produkce.

Digitální prodej

Hudbu v tradičních formátech MP3 nebo FLAC, které si můžete stáhnout do svého zařízení, koupíte ve specializovaných on-line obchodech s digitálními hudebními soubory. Nakupovat můžete jednotlivé písně i celá alba různých interpretů. V Česku hudbu zakoupíte například na [Supraphonline](https://www.supraphonline.cz/.

On-line prodej fyzických nosičů

I když CD jako datové nosiče mají namále, stále ještě můžete v klasických e-shopech koupit hudbu na CD. To si necháte zaslat poštou nebo vyzvednete v kamenné prodejně.

Video na Internetu

Hudební obsah byl průkopníkem v nastavování nových distribučních modelů. Zejména pak díky celkovému zrychlení internetového připojení se tyto typy distribuce prosadily i v oblasti video obsahu.
I v jeho případě totiž uživatelé mohou volit mezi on-line nákupem nebo zapůjčením digitálního videosouboru či předplacením streamovací služby (v ČR například Netflix nebo VOYO). Stejně tak si lze on-line zakoupit klasická DVD či Blu-Ray nosiče. Ale podobně jako u CD s hudbou, i tato média jsou na ústupu.
Více o možnostech sledování seriálů a filmů na Internetu píšeme v kapitole o internetových televizích.

Knihy na Internetu

E-knihy

Elektronizace umožnila převést knihy do formátů, díky nimž můžete knihy číst na displejích počítačů, tabletů a telefonů i na oblíbených elektronických čtečkách. Ty zažily největší boom okolo roku 2010, o rok později dokonce největší on-line knihkupectví na světě Amazon oznámilo, že prodalo více elektronických knih než těch tištěných.
Nakupovat e-knihy můžete v českých i zahraničních e-shopech, z nichž mnohé nabízí vedle papírových knih i jejich elektronické varianty. Internetová knihkupectví jako Kosmas, Martinus.cz nebo Palmknihy, které se dokonce na e-knihy specializuje, nabízí řádově tisícovky titulů v elektronické verzi.

Audioknihy

V dnešním uspěchané době jsou čím dál populárnější také audioknihy, tedy knihy převedené do mluveného slova. Množství beletrie i populárně naučných knih nabízí třeba Audiotéka. Při jejich poslechu můžete jít na procházku nebo vařit, a tak pokud vám sezení v křesle s knihou nepřijde jako dostatečná náplň večera, můžete tak kombinovat „čtení“ s jinou činností.


Doporučená videa Jak na Internet:

Nelegální obsah na Internetu
Autorská práva
Autorský zákon na Internetu
Televize na Internetu

Další zajímavé články a zdroje:

Digital rights management, Wikipedie
Hudba na internetu: historie a současnost streamované muziky, Alžběta Švarcová (Kvalitní internet)[[Br]] Online půjčovny filmů, Filmtoro
Prodej audioknih roste, vedou detektivky a thrillery, iDNES.cz

Nahoru