:-)
5.17
Left Right

Start-upy

Cesta od geniální myšlenky k realizaci může být docela dlouhá. Internet ji ale za určitých okolností umí podstatně zkrátit. Důkazem je současný fenomén tzv. start-upů. Většinou jde o nově založenou, a tedy neznámou firmu, jejíž největší hodnotou je nějaký nápad. Avšak kvůli omezeným, především finančním, zdrojům jej nedokáže proměnit v konkrétní projekt, případně pouze do jisté míry. Zejména Internet pak takové firmě poskytuje nástroje, díky nimž se může ucházet o přízeň investorů, od nichž si slibuje dostatečné prostředky pro plnohodnotné podnikání výměnou třeba za podíl na zisku.

Facebook začínal jako start-up
Facebook asi není třeba nikomu představovat. Dnešní nejpoužívanější sociální síť s více než miliardou uživatelů začala teprve v roce 2004 lety jako studentský projekt Marka Zuckerberga a jeho spolubydlícího na Harvardu a byla zpočátku také takovým start-upem. Ale českých start-upů, které uspěly, je rovněž celá řada a v mnoha případech šlo rovněž o projekty studentů.

Důležitý je především nápad
… a nemusí být vždy ani kdovíjak originální; často se stačí jen podívat okolo sebe a inspirovat se v jiných zemích. Díky Internetu prakticky žádné hranice nejsou. Z českých služeb lze zmínit například Webnode.cz , který umožnuje jednoduše vytvářet vlastní webové prezentace, či Ysoft, který uspěl na mezinárodním trhu s řešením pro správu tisku v organizacích.
Potenciál na úspěch se u start-upu potvrdí v řádu měsíců maximálně jednotek let. Pro jeho zakladatele a případné investory je to výhoda. Celkem brzy mohou poznat, zda se jim podnikatelský nápad vyplatí anebo na něm prodělají kalhoty. Pokud start-up neskončí, v určité fázi také nastane čas, kdy se start-up stane soběstačným nebo alespoň dostatečně atraktivním pro získání investora či strategického partnera, který jej posune na „vyšší úroveň“. Tím start-up „umírá“. Jeho konec ale dává vznik regulérní zavedené firmě.

Umět vydělat - podpora pro začínající firmy
Než ale začnou být ziskové, potřebují start-upy zpravidla podporu. Děje se tak velmi často prostřednictvím inkubátorů, které zřizují univerzity, stát, ale i soukromé firmy. Inkubátory jsou podpůrné programy pro začínající podniky, které start-upům nabízejí třeba prostory, technologické zázemí, něco na způsob kapesného anebo příležitost k oslovení investorů. Dost často také start-upy propojují výzkum univerzit a jejich vynálezy s praktickým uplatněním v komerčním sektoru.
Dobrý nápad je jedna věc, tvrdá práce druhá a znalosti, jak firmu rozvíjet ta třetí. Ne každý má manažerské schopnosti či právní znalosti v oblasti podnikání. I proto vznikají další podpůrné programy pro start-upy, jak jsou například akcelerátory (urychlovače rozvoje). Ty učí mladé lidi s dobrým nápadem ve start-upech, jak firmu vést a rozvíjet z manažerského hlediska. Cílem je, aby se rozvíjely a dovedly si vydělat na další růst a daly vznik řádným prosperujícím firmám.

Tedy ještě jednou
Start-upy jsou začínající, často studentské, technologické nebo internetové firmy. Začátky podnikání jim často usnadňují různé podpůrné a vzdělávací programy, jako jsou inkubátory anebo akcelerátory. Výhodou start-upů jsou proto nižší náklady na zázemí i na další rozvoj a podnikatelské riziko je nižší. Pro mladé lidi s nápadem je to ideální příležitost vyzkoušet si reálné podnikání a prověřit vlastní schopnosti.

Zdroje:
wikipedia - Start-up
web Jihomoravského inovačního centra
Tyinternety.cz - novinky ze světa start-upů
Lupa.cz - rubrika věnovaná start-upům

Nahoru