:-)
6.17
Left Right

Start-upy

Cesta od geniální myšlenky k realizaci může být docela dlouhá. Internet ji ale za určitých okolností umí podstatně zkrátit. Důkazem je současný fenomén start-upů. Většinou jde o nově založenou, a tedy neznámou firmu, jejíž největší hodnotou je nějaký nápad. Avšak kvůli omezeným zdrojům (především těm finančním) jej nedokáže proměnit v konkrétní projekt, případně pouze do jisté míry. Zejména Internet pak takové firmě poskytuje nástroje, díky nimž se může ucházet o přízeň investorů. Od nich si začínající firma slibuje dostatečné prostředky pro plnohodnotné podnikání výměnou třeba za podíl na zisku.

Facebook začínal jako start-up

Facebook asi není třeba nikomu představovat. Dnešní nejpoužívanější sociální síť s více než miliardou uživatelů začala teprve v roce 2004 lety jako studentský projekt Marka Zuckerberga a jeho spolubydlícího na Harvardu. Zpočátku byl Facebook také takovým start-upem.
Je ale celá řada i českých start-upů, které uspěly, a v mnoha případech šlo rovněž o projekty studentů.

Důležitý je především nápad…

… a nemusí být vždy ani kdovíjak originální. Často se stačí podívat okolo sebe a inspirovat se třeba v zahraničí. Díky Internetu neexistují prakticky žádné hranice. Z českých služeb můžeme jako příklad úspěšného start-upu zmínit třeba Webnode, službu na jednoduché vytváření webových prezentací, Ysoft, který uspěl na mezinárodním trhu s řešením pro správu tisku v organizacích, nebo Kiwi.com, službu pro nákup letenek, která od roku 2012 vybudovala pobočky v devíti zemích světa.
Potenciál na úspěch se u start-upu potvrdí v řádu měsíců, maximálně jednotek let. Pro jeho zakladatele a případné investory je to výhoda. Celkem brzy mohou poznat, zda se jim podnikatelský nápad vyplatí nebo na něm prodělají kalhoty. Pokud start-up neskončí, v určité fázi také nastane čas, kdy se stane soběstačným nebo alespoň dostatečně atraktivním pro získání investora či strategického partnera, který jej posune o úroveň výš. Tím start-up „umírá“. Jeho konec ale dává vznik regulérní zavedené firmě.

Tvrdá práce a smysluplný rozvoj

Před tím, než začnou být start-upy ziskové, potřebují zpravidla podporu. Děje se tak velmi často prostřednictvím inkubátorů, které zřizují univerzity, stát i soukromé firmy. Inkubátory jsou podpůrné programy pro začínající podniky, které start-upům nabízejí třeba prostory, technologické zázemí, drobné příspěvky na rozvoj nebo příležitost k oslovení investorů. Často také start-upy propojují výzkum univerzit a jejich vynálezy s praktickým uplatněním v komerčním sektoru.
Dobrý nápad je jedna věc, tvrdá práce druhá a tou třetí jsou znalosti, jak firmu rozvíjet. Ne každý má manažerské schopnosti nebo právní znalosti v oblasti podnikání. I proto vznikají další podpůrné programy pro start-upy, jako jsou akcelerátory (urychlovače rozvoje). Ty učí lidi s dobrým nápadem firmu vést a rozvíjet z manažerského hlediska. Cílem je, aby si dovedly vydělat na další růst a daly vznik řádným prosperujícím firmám.

Start-up v kostce

Start-up je začínající, často studentská, technologická nebo internetová firma. Začátky podnikání zakladatelům start-upu často usnadňují podpůrné a vzdělávací programy jako jsou inkubátory nebo akcelerátory. Výhodou start-upů jsou proto nižší náklady na zázemí i na další rozvoj, ale podnikatelské riziko je vyšší. Pro mladé lidi s nápadem je to ideální příležitost vyzkoušet si reálné podnikání a prověřit vlastní schopnosti.


Doporučená videa Jak na Internet:
Spolupráce na Internetu
Plánování přes Internet
Jednotný digitální trh

Další zajímavé články a zdroje:

Startup, Wikipedie
Jihomoravské inovační centrum – Programy pro podporu podnikání
Rubrika Startupy, Tyinternety.cz
Nálepka Startupy, Lupa.cz

Nahoru