Start-upy
Cesta od geniální myšlenky k realizaci může být docela dlouhá. Internet ji ale za určitých okolností umí podstatně zkrátit. Důkazem je současný fenomén start-upů. Většinou jde o nově založenou, a tedy neznámou firmu, jejíž největší hodnotou je nějaký nápad. Avšak kvůli omezeným zdrojům (především těm finančním) jej nedokáže proměnit v konkrétní projekt, případně pouze do jisté míry. Zejména Internet pak takové firmě poskytuje nástroje, díky nimž se může ucházet o přízeň investorů. Od nich si začínající firma slibuje dostatečné prostředky pro plnohodnotné podnikání výměnou třeba za podíl na zisku.
Facebook začínal jako start-up
Facebook asi není třeba nikomu představovat. Dnešní nejpoužívanější sociální síť s více než miliardou uživatelů začala teprve v roce 2004 lety jako studentský projekt Marka Zuckerberga a jeho spolubydlícího na Harvardu. Zpočátku byl Facebook také takovým start-upem.
Je ale celá řada i českých start-upů, které uspěly, a v mnoha případech šlo rovněž o projekty studentů.
Důležitý je především nápad…
… a nemusí být vždy ani kdovíjak originální. Často se stačí podívat okolo sebe a inspirovat se třeba v zahraničí. Díky Internetu neexistují prakticky žádné hranice. Z českých služeb můžeme jako příklad úspěšného start-upu zmínit třeba Webnode, službu na jednoduché vytváření webových prezentací, Ysoft, který uspěl na mezinárodním trhu s řešením pro správu tisku v organizacích, nebo Kiwi.com, službu pro nákup letenek, která od roku 2012 vybudovala pobočky v devíti zemích světa.
Potenciál na úspěch se u start-upu potvrdí v řádu měsíců, maximálně jednotek let. Pro jeho zakladatele a případné investory je to výhoda. Celkem brzy mohou poznat, zda se jim podnikatelský nápad vyplatí nebo na něm prodělají kalhoty. Pokud start-up neskončí, v určité fázi také nastane čas, kdy se stane soběstačným nebo alespoň dostatečně atraktivním pro získání investora či strategického partnera, který jej posune o úroveň výš. Tím start-up „umírá“. Jeho konec ale dává vznik regulérní zavedené firmě.
Tvrdá práce a smysluplný rozvoj
Před tím, než začnou být start-upy ziskové, potřebují zpravidla podporu. Děje se tak velmi často prostřednictvím inkubátorů, které zřizují univerzity, stát i soukromé firmy. Inkubátory jsou podpůrné programy pro začínající podniky, které start-upům nabízejí třeba prostory, technologické zázemí, drobné příspěvky na rozvoj nebo příležitost k oslovení investorů. Často také start-upy propojují výzkum univerzit a jejich vynálezy s praktickým uplatněním v komerčním sektoru.
Dobrý nápad je jedna věc, tvrdá práce druhá a tou třetí jsou znalosti, jak firmu rozvíjet. Ne každý má manažerské schopnosti nebo právní znalosti v oblasti podnikání. I proto vznikají další podpůrné programy pro start-upy, jako jsou akcelerátory (urychlovače rozvoje). Ty učí lidi s dobrým nápadem firmu vést a rozvíjet z manažerského hlediska. Cílem je, aby si dovedly vydělat na další růst a daly vznik řádným prosperujícím firmám.
Start-up v kostce
Start-up je začínající, často studentská, technologická nebo internetová firma. Začátky podnikání zakladatelům start-upu často usnadňují podpůrné a vzdělávací programy jako jsou inkubátory nebo akcelerátory. Výhodou start-upů jsou proto nižší náklady na zázemí i na další rozvoj, ale podnikatelské riziko je vyšší. Pro mladé lidi s nápadem je to ideální příležitost vyzkoušet si reálné podnikání a prověřit vlastní schopnosti.
Doporučená videa Jak na Internet:
Spolupráce na Internetu
Plánování přes Internet
Jednotný digitální trh
Další zajímavé články a zdroje:
Startup, Wikipedie
Jihomoravské inovační centrum – Programy pro podporu podnikání
Rubrika Startupy, Tyinternety.cz
Nálepka Startupy, Lupa.cz
- 1 Nejnovější epizody (2017)
-
2 Rady a tipy jak na to
- 2.1. Funkce webového prohlížeče
- 2.2. Internet na cestách
- 2.3. Internet v mobilu
- 2.4. Jak být vidět na Internetu
- 2.5. Jak hledat na Internetu
- 2.6. Jak na přenos velkých souborů
- 2.7. Jak používat mapy na Internetu
- 2.8. Jak si nastavit internetový prohlížeč
- 2.9. Jak si vybrat připojení
- 2.10. Jednotné přihlašování
- 2.11. Komunikace přes Internet
- 2.12. Od hromadění dat ke streamu
- 2.13. Otázky a odpovědi na Internetu
- 2.14. Počítačová hesla
- 2.15. Úvod do problematiky dat
- 2.16. Vývoj a architektura počítače
- 2.17. Zálohování
- 3 Jak publikovat na Internetu
-
4 Správa a fungování Internetu
- 4.1. Bezpečnostní týmy
- 4.2. Cenzura Internetu
- 4.3. Doména, IP adresa, DNS
- 4.4. Elektronický podpis
- 4.5. Historie Internetu
- 4.6. Internetové domény
- 4.7. Internetové statistiky
- 4.8. Mobilní připojení a síťová neutralita
- 4.9. Serverové certifikáty
- 4.10. Správa a řízení Internetu
- 4.11. Struktura Internetu
- 4.12. Šifrování
-
5 Co všechno lze dělat na Internetu
- 5.1. Cizí jazyky a Internet
- 5.2. Edutainment - škola hrou
- 5.3. eGovernment
- 5.4. Finanční služby na Internetu
- 5.5. Gastronomie na Internetu
- 5.6. Internet věcí
- 5.7. Jak hledat práci na Internetu
- 5.8. Nemovitosti na Internetu
- 5.9. Otevřená data
- 5.10. Plánování dovolené na Internetu
- 5.11. Televize na Internetu
- 5.12. Vzdělávání přes Internet
- 5.13. Webové kamery
- 5.14. Zákony na Internetu
-
6 Společně na Internetu
- 6.1. Crowdsourcing
- 6.2. eDemocracy
- 6.3. Ekologie v kapse
- 6.4. Generace youtuberů a selfies
- 6.5. Informace o obci, ve které žiji
- 6.6. Internet a handicapovaní
- 6.7. Internet a senioři
- 6.8. Internetové seznamky
- 6.9. Jednotný digitální trh
- 6.10. Online hry
- 6.11. Plánování přes Internet
- 6.12. Sdílení referencí na Internetu
- 6.13. Sociální sítě
- 6.14. Společně na Internetu
- 6.15. Spolupráce na Internetu
- 6.16. Spoluspotřebitelství
- 6.17. Start-upy
-
7 Na co si dát pozor
- 7.1. Bezpečnost počítače
- 7.2. Extremismus na Internetu
- 7.3. Chytrá domácnost a ochrana soukromí
- 7.4. Jak nenaletět internetovým podvodníkům
- 7.5. Jak správně vybrat a používat router
- 7.6. Mailová etiketa
- 7.7. Máme se bát kybernetických útoků?
- 7.8. Můžeme věřit Internetu?
- 7.9. Na co si dát pozor u poskytovatele připojení
- 7.10. Ochrana dětí na Internetu
- 7.11. Ochrana osobních údajů
- 7.12. Online bezpečnost
- 7.13. Rizika sociálních sít
- 7.14. Skryté nástrahy mobilních aplikací
- 7.15. Veřejné počítače
- 7.16. Závislost na Internetu
-
8 Nakupování na Internetu
- 8.1. Distribuce digitálního obsahu
- 8.2. Internetové aukce
- 8.3. Internetové bankovnictví
- 8.4. Jak bezpečně nakupovat
- 8.5. Jak reklamovat zboží na Internetu
- 8.6. Jak začít prodávat na Internetu
- 8.7. Nabídkové agregátory
- 8.8. Nakupování použitého zboží na Internetu
- 8.9. Placení na Internetu
- 8.10. Proč nakupovat na Internetu
- 8.11. Slevové servery
- 8.12. Srovnávače
-
9 Jak to funguje
- 9.1. 3D tisk
- 9.2. Datové schránky
- 9.3. E-mail
- 9.4. Internet napříč zařízeními
- 9.5. Lokalizace
- 9.6. Open source software
- 9.7. Operační systémy
- 9.8. Prohlížeče a internetové technologie
- 9.9. Reklama na Internetu
- 9.10. RSS kanály
- 9.11. Typy souborů
- 9.12. Wearables - nositelná elektronika
- 9.13. Webové aplikace