:-)
7.4
Left Right

Jak bezpečně nakupovat

Nakupování na Internetu má několik nesporných výhod. Nemusíte nikam běhat, máte velký výběr, ceny většinou bývají lepší, než v kamených obchodech a také Vám zboží dorazí až před dveře. Nakupování přes Internet má však také svá rizika, na která je dobré pamatovat.

Podvodné e-shopy

Čas od času se i v našich končinách objeví podvodný e-shop. Tyto e-shopy se navíc často snaží názvy či vzhledem napodobovat již existující známé e-shopy. Pokud tedy nakupujete na nějakém e-shopu poprvé, vždy si objednávejte zboží na dobírku. Obzvlášť výrazně levnější e-shopy s možností pouze platby předem bývají podezřelé. Vhodné je také vyhledat si e-shop na některém ze serverů, které se zabývají jejich recenzemi a hodnocením. Z těchto informací si lze často udělat představu o kvalitě a fungování e-shopu. Pokud již máte e-shop vyzkoušený, je jednodušší platit on-line platební kartou. Seriózní e-shop by měl splňovat tyto náležitosti:

  • měl by jasně uvádět totožnost dodavatele a adresu, případně registrační číslo (např. IČO)
  • měl by jasně uvádět vlastnosti nabízeného zboží a služeb, cenu zboží a služeb, včetně veškerých daní, poplatků a také eventuální náklady na dopravu
  • měl by jasně uvádět informace o platebních podmínkách, způsobu dodání či plnění
  • měl by jasně a zřetelně informovat nakupujícího o jeho právu na odstoupení od smlouvy

Platba kartou

Při placení kartou je potřeba maximální obezřetnosti. Především plaťte pouze tam, kde jsou Vaše údaje během platby šifrovány pomocí protokolu HTTPS. Zároveň je potřeba věnovat pozornost případným zprávám prohlížeče o neplatných certifikátech. Pokud Vás Váš prohlížeč varuje před neplatným certifikátem, raději se vždy obraťte na e-shop jinou cestou, případně se poraďte s nějakým zkušenějším uživatelem.

Kvalita zboží

Zboží na Internetu si nelze při nákupu vyzkoušet. Máte však právo jej u většiny druhů zboží bez udání důvodu do 14 dnů vrátit. V takovém případě máte právo na vrácení veškerých plateb zaplacených dodavateli v souvislosti s touto kupní smlouvou, včetně tzv. poštovného a balného. Následné vrácení výrobku podnikateli však provádíte na vlastní náklady.

Doručení a převzetí zboží

Při přebírání zásilky od dopravce je vhodné zkontrolovat, zda je obal zásilky neporušený. Porušenou zásilku nepřebírejte, sepište s dopravcem protokol a informujte obchodníka.

Bazary, aukční portály

Při nakupování na aukčních portálech a v bazarech vždy sledujte, zda je na něm k dispozici nějaký systém hodnocení nakupujících a prodávajících. Ten Vám může být vodítkem při posuzování důvěryhodnosti Vašeho protějšku. Je také potřeba pamatovat na to, že pokud kupujete něco na aukčním portálu, či v bazaru, jedná se pravděpodobně o vztah dvou nepodnikatelů, nemáte tedy právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a na zboží se také automaticky nevztahuje zákonná záruka.

Nákupy v zahraničí

Při problémech s on-line prodejci v rámci zemí EU je možné se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum, které Vám zdarma poskytne jak informace o Vašich právech, tak přímou podporu v případném sporu se zahraničním prodejcem. Při nákupech v rámci EU můžete také využít služeb systému Howard, který Vám pomůže ověřit důvěryhodnost obchodníka, kterému se chystáte svěřit své peníze a to kdekoliv v rámci zemí EU. Pokud nakupujete v České republice přes Internet v e-shopu v jiné zemi EU, Norsku, či Islandu, máte vždy minimálně stejná práva jako v ČR, tedy dvouletou záruku a 14-ti denní lhůtu pro vrácení zboží bez udání důvodu. A to i v případě, že v dané zemi je záruční doba pouze jeden rok. Pokud by však v dané zemi byla například 3-letá záruka, máte právo na 3 letou záruční lhůtu. Mimo země EU se pravidla pro vrácení zboží a reklamace liší v závislosti na tamních zákonech. Proto je potřeba si vždy před nákupem zboží v takovémto e-shopu tyto údaje ověřit.

Nahoru