:-)
2.7
Left Right

Publikování na Internetu

Na Internetu lze publikovat téměř cokoli - články, fotografie, video, software - cokoli, co lze převést do digitální podoby. Způsobů, jak takové publikování technicky realizovat je pak také mnoho a záleží především na autorovi, jeho cílech a možnostech, jakou alternativu zvolí.

Využití specializovaných služeb

Nejjednodušší a většinou také nejméně nákladnou možností, jak své dílo publikovat, je využití některé ze specializovaných hostovaných služeb. Pro kratší texty se například často hodí blog, tedy jakýsi webový zápisník, který je v současné době možné zdarma provozovat na mnoha serverech. Patří sem jak specializované servery, které slouží právě pro hostování blogů (např. Wordpress, Blogger), tak je možné blogovat např. v rámci mnoha zpravodajských serverů. Volba umístění záleží především na plánovaném obsahu blogu. Pokud je obsah víceméně osobní povahy se širokým záběrem témat, pak je vhodnější umístění na obecný blogovací server. Pokud je naopak zaměření blogu užší - odborné zaměření, politika, konkrétní hobby, atp. - pak je vhodné umístění na serveru, který je svým zaměřením blízký právě tomuto tématu. Správnou volbou umístění blogu je možné výrazně zvýšit jeho návštěvnost.

Blogovací služby standardně nabízejí jednoduché webové rozhraní, přes které můžete svoje příspěvky vkládat a upravovat přímo z prohlížeče. Běžně také umožňují ukládat rozpracované texty bez jejich vydání, sledovat a moderovat diskusi k příspěvkům, sledovat návštěvnost, atp. Pro publikaci multimediálního obsahu, jako jsou fotografie, video nebo hudba, lze také využít blogovací systém, který často podobný obsah podporuje, ale tato možnost se hodí pouze pro občasné jednorázové publikování. Pokud chcete provozovat vlastní galerii fotografií nebo na internetu publikovat svoje amatérské video, je mnohem vhodnější využít některou ze specializovaných služeb (pro video např. YouTube, Vimeo, Stream, pro fotografie Flickr, Picasa, Rajče).

Podobně jako u blogů existuje i v této oblasti řada možností, i když například publikace tématického obsahu na zpravodajských serverech už zde není běžná. Záleží pak například na tom, zda chcete oslovovat i mezinárodní publikum a tak raději zvolíte některou zahraniční službu, nebo zda využijete některou z domácích nabídek. V neposlední řadě pak také může rozhodnout váš vztah k poskytovateli služby, pokud s ním máte zkušenost například s poskytováním emailové schránky, atp.

Publikování na vlastní doméně

Finančně a organizačně o něco náročnější možností je publikovat obsah na vlastní doméně. S touto možností se pojí náklady minimálně na zakoupení domény a většinou i hostingu (provozu služeb na doméně). Výhodou pak je, že publikace na vlastní doméně působí profesionálnějším dojmem a máte také větší kontrolu nad provozovaným systémem. Pokud budete chtít pouze provozovat blog na vlastní doméně, je možné tuto funkci realizovat i bez zakoupení hostingu. Některé blogovací služby (např. výše zmíněný blogger.com) totiž nabízejí možnost zprovoznění blogu na vlastní doméně. Tímto způsobem je možné i na vlastní doménu převést již existující blog. Pokud chcete doménu využít i pro další funkce, například provoz vlastních emailových schránek nebo kombinaci více služeb dohromady, pak, pokud pomineme možnost provozu vlastního serveru, je třeba si zakoupit hosting. Mnoho poskytovatelů hostingu nabízí možnost automatického zprovoznění blogovacího nebo redakčního systému na hostované doméně, ať už v rámci standardních nabídek a nebo za příplatek. V takovém případě je pak samotné publikování již obdobné tomu u hostovaných služeb, protože takto nabízené systémy jsou často provozovány právě i blogovacími servery. Obdobná situace je i u hostování multimediálního obsahu, zde je však třeba pečlivěji zvážit náklady, protože tento obsah je typicky výrazně náročnější na diskový prostor a přenosovou kapacitu a může být tedy nutné zvolit některý z nákladnějších hostingových tarifů.

Další možnosti publikace

Kromě soukromých publikací, kde často publikujeme vlastní výtvory, myšlenky a zkušenosti, existují také komunitní publikace, které nemají jednoho konkrétního autora, ale spolupracují na nich větší skupiny lidí. Tyto publikace jsou většinou realizovány pomocí webové aplikace známé jako wiki, která umožňuje registrovaným uživatelům editovat obsah stránek a pracovat tak na jejich vylepšení. Tento software nabízí také další funkce důležité pro komunitní tvorbu - např. sledování změn v dokumentech, které umožňuje snadno poznat, kdo a kdy příslušnou stránku změnil. Jistě nejznámější publikací tohoto typu je internetová encyklopedie Wikipedia, ale wiki jsou běžné i u mnohem menších projektů. Typicky se wiki využívá pro spolupráci na dokumentech dlouhodobější povahy, jako je například dokumentace k software, návody pro uživatele určitého programu, přístroje, atp. Wiki je typicky spojená s jistou komunitou uživatelů a pokud k této komunitě patříte (například k uživatelům určitého telefonu nebo milovníkům jisté kuchyně), pak je vhodné své poznatky publikovat místo osobního blogu právě v příslušné wiki.

U komunitních projektů se také často setkáme s uživatelskými fóry. Ta slouží především k rychlejší a krátkodobější komunikaci mezi členy komunity, ale lze v nich také často najít návody na odstranění problémů, atp.

V případě příspěvků do komunitních wiki a fór, je třeba mít vždy na paměti, že každá komunita má svá pravidla pro komunikaci a obsah příspěvků. Ta jsou často k dispozici v rámci odpovídající wiki či fóra a je třeba se s nimi seznámit před započetím přispívání. V opačném případě hrozí, že se uživatel prohřeší proti některému z pravidel a bude z komunikace vyloučen - ať už zrušením účtu a nebo prostým ignorováním ze strany ostatních uživatelů.

Nahoru