:-)
8.7
Left Right

Nabídkové agregátory

Asi to také znáte – máte hlad, lednička zeje prázdnotou a venku počasí, že by ani psa nevyhnal. Možná začnete hledat vizitku s číslem na oblíbený dovoz pizzy, kterou jste před týdnem viděli někde v šuplíku. Nebo vsadíte na Internet. V tomhle případě vám totiž může pomoci díky službě, které se říká nabídkový agregátor. Její výhodou je, že si na jednom místě můžete vybrat z mnohem větší palety chutí a kuchyní, než vám nabídne jedna pizzerie.
Ne zrovna vábným slovem agregátor se označují webové portály, které sdružují (agregují) nabídku poskytovatelů určitého typu služeb či produktů – třeba právě okolních restaurací jako v případě populárních služeb Dáme jídlo nebo Wolt. Z jejich přehledné nabídky si vyberete jídlo a necháte si ho dovézt až domů.
Nabídkové agregátory se ale zdaleka neomezují jen na gastronomické služby. Na webu Booking.com či české obdobě Hotely.cz si vyberete ubytování, když plánujete dovolenou nebo výlet. S volbou vám pomůže i nastavení různých parametrů jako destinace, úroveň služeb, cena i hodnocení zákazníků.

Výhody pro každého

Nabídkové agregátory představují v segmentu elektronického obchodování (setkáte se také s označením e-commerce) populární obchodní model, který je ve svém základním principu výhodný pro všechny zúčastněné:
Zákazník nemusí zdlouhavě prohledávat stránky jednotlivých prodejců či poskytovatelů služeb.
Prodejci a poskytovatelé služeb zase zapojením do agregátoru zvyšují svou šanci na to, že si jich zákazník všimne.
* Provozovatel agregátoru (pokud se mu podaří zajistit nabídky prodejců, o jejichž zboží a služby je zájem) má zase postaráno o solidní návštěvnost a může se rozhodnout, jak ji zužitkovat ve svůj prospěch. Vydělávat pak může na provizích z uskutečněných transakcí, z inzerce nebo třeba ze zpoplatněných zvýhodněných pozic prodejců ve výsledku vyhledávání.
Agregátory se zprvu osvědčily zejména právě ve výše uvedených odvětvích – v gastronomických službách a v cestovním ruchu. Jejich popularita rostla mezi uživateli Internetu i mezi podnikateli a dnes se setkáte s mnohem pestřejší paletou agregovaných nabídek produktů a služeb – ať už jde o hlídání dětí, služby ambulantních lékařů nebo řemeslné výrobky.

Slevy, kam se podíváš

Speciální kategorií nabídkových agregátorů jsou dnes hojně rozšířené slevové portály. Jejich společným předobrazem byla americká společnost Groupon, která od roku 2008 obyvatelům USA nabízí zboží s výraznými slevami a patří dnes mezi největší internetové podniky na světě.
Princip slevových portálů je podobný jako v případě klasických nabídkových agregátorů: na jednom místě se sdružují nabídky na zlevněné zboží či služby od různých firem. Návštěvníci stránek si pak vyberou to, o co mají zájem. Večeře v restauraci za polovic, značková kosmetika s 30% slevou, víkendový pobyt ve wellness hotelu pro pár, ovšem s cenou za jedinou osobu…
Narozdíl od klasických agregátorů se ale nabídka rychle mění, třeba každý den. Slevové portály tak trochu sází na nákupní psychologii. Sami si vzpomeňte, kolikrát jste si koupili něco, co jste zrovna nepotřebovali, ale výrazná sleva vás zlákala.
Prodejci mají také mírně odlišnou motivaci pro zapojení se do portálu, můžou to být i přebývající skladové zásoby. Především u služeb se pak jedná o podporu marketingu. Slevové portály totiž poskytovatelům služeb nabízí možnost, jak k sobě bez větší námahy přitáhnout zákazníka. Za cenu jednorázové ztráty jej nechají službu vyzkoušet a pak doufají v jeho návrat. Nutno ovšem podotknout, že o čím rozšířenější službu se jedná, tím je kýženého efektu těžší dosáhnout. Typickým příkladem může být právě běžná restaurace.
Vůbec první český slevový portál byl Slevomat, který funguje dodnes. V minulém desetiletí existovalo i množství dalších, ale ty postupně zanikají nebo se mění na klasické prodejní weby nabízející zážitky a cestování.

Jak nenaletět

Agregátory nabídek obvykle nebývají terčem podvodníků, ale – jako pokaždé, když jde o peníze – vyplatí se být obezřetný. Rozhodně nepodceňujte hodnocení zákazníků a recenze produktů a služeb. Stejně jako všude jinde na Internetu platí, že čím více jich je, tím relevantnější informaci poskytnou. Velmi často také zjistíte detaily, které se v nabídce samotného prodejce nedozvíte. Ale pozor! Recenze může psát každý, třeba najatá armáda brigádníků, která má za úkol napravit smyšlenými recenzemi reputaci.

Jak je to s reklamací?

Kvalitní agregátory by měly umět reklamaci a případné vrácení peněz v odůvodněných případech zprostředkovat. Poskytovatelům služeb dělá dobrou reklamu a jakožto velký hráč (větší než vy jako běžný uživatel) si umí vyjednat lepší podmínky, které ochrání práva zákazníků. V případě nespokojenosti se službami vás tedy mohou zastoupit, peníze vrátit a jejich proplacení si vymoci na původním poskytovateli.
Nenabízí to ale všechny agregátory. V každém případě si proto zákaznická práva, pravidla pro reklamaci či obchodní podmínky u vybraného agregátoru předem pročtěte nebo se na ně informujte na jejich zákaznické lince. Pokud nejsou dohledatelné nebo dostatečně transparentní, jděte jinam. A to platí u nakupování na Internetu obecně.
Jako dobrý tip se poslední dobou ukazuje zeptat se na možnosti reklamace veřejně na facebookovém profilu agregátoru. Uvidíte, jak s vámi budou jeho zástupci komunikovat a k čemu se veřejně svou odpovědí zaváží. Není to vždy zaručená cesta, jak zjistit relevantní informace, ale určité vodítko o kvalitě služeb i řešení zákaznických požadavků vám to poskytne.
Nabídkové agregátory jsou tedy portály, které sdružují nabídku poskytovatelů služeb určitého typu na jednom místě. Často jako přidanou hodnotu nabízejí možnosti srovnání či vyhledávání podle různých kritérií (například ceny) a také zákaznické zkušenosti. Jejich výhodou je, že vám umožní výběr z širší palety možností a často příznivě ovlivňují také kvalitu i cenu nabízených služeb či produktů.


Doporučená videa Jak na Internet:

Gastronomie na Internetu
Plánování dovolené na Internetu
Sdílení referencí na Internetu
Jak reklamovat zboží na Internetu

Další zajímavé články a zdroje:

Slevový trh nepřežil desetiletí, Daniel Novák (E15.cz)
Spotřebitelský průvodce, Česká obchodní inspekce
Agregátor slev, Wikipedie

Nahoru