:-)
7.7
Left Right

Nabídkové agregátory

Znáte to - máte hlad, lednička zeje prázdnotou a venku počasí, že by psa nevyhnal. Možná začnete hledat vizitku s číslem na oblíbený dovoz pizzy, kterou jste před týdnem viděli někde v šuplíku. Nebo vsadíte na Internet. V tomhle případě vám totiž může pomoci díky službě, které se říká nabídkový agregátor. Její výhodou je, že si na jednom místě můžete vybrat z mnohem více chutí a kuchyní, než vám nabídne jedna pizzerie.

Ne zrovna vábným slovem agregátor se označují webové portály, které sdružují (agregují) nabídku poskytovatelů určitého typu služeb či produktů - třeba právě okolních restaurací jako v případě populárních služeb DámeJídlo.cz nebo JídloTeď.cz. Z jejich nabídky si můžete přehledně vybrat jídlo a nechat si je dovézt až domů.
Nabídkové agregátory se ale zdaleka neomezují jen na gastronomické služby. Na Booking.com či české obdobě Hotely.cz si můžete vybrat třeba ubytování, když plánujete dovolenou anebo jen výlet. Zvolit si můžete podle destinace, úrovně služeb, ceny, hodnocení zákazníků apod.

Výhody pro každého
Nabídkové agregátory představují v segmentu elektornického obchodování (lze se setkat také s označením e-commerce) populární obchodní model, který je ve svém základním principu výhodný pro všechny zúčastněné: zákazník nemusí zdlouhavě prohledávat stránky jednotlivých prodejců či poskytovatelů služeb. Ti zapojením do agregátoru zase zvyšují svou šanci na to, že si jich zákazník všimne.
Provozovatel agregátoru - pokud se mu podaří zajístit nabídky prodejců, o jejichž zboží je zájem - pak má postaráno o solidní návštěvnost a může se rozhodnout, jak ji zužitkovat ve svůj prospěch. Vydělávat může například na provizích z uskutečněných transakcí, z inzerce, ze zpoplatněných zvýhodněných pozic prodejců ve výsledku vyhledávání apod.
Agregátory se zprvu osvědčily zejména právě ve výše uvedených odvětvích - v gastronomických službách a v cestovním ruchu. Jejich popularita rostla jak mezi uživateli Internetu, tak podnikateli a dnes se setkáte s mnohem pestřejší paletou agregovaných nabídek produktů a služeb - např. jde o hlídání dětí, služby ambulantních lékařů či řemeslné výrobky.

Slevy, kam se podíváš
Speciální kategorií nabídkvoých agregátorů jsou dnes hojně rozšířené slevové portály. Jejich společným předobrazem byla americká společnost Groupon, která od roku 2008 obyvatelům USA nabízí zboží s výraznými slevami a která dnes patří mezi největší internetové podniky na světě.
Princip slevových portálů je podobný jako v případě klasických nabídkových agregátorů: na jednom místě se sdružují nabídky na zlevněné zboží či služby od různých firem, návštěvníci stránek si pak vybírají, o co mají zájem. Večeře v restauraci pro dva za polovic, značková kosmetika s 30procentní slevou, víkendový pobyt ve wellness hotelu pro pár, ovšem s cenou za jedinou osobu…
Narozdíl od klasických agregátorů se ale nabídka rychle mění - třeba i na denní bázi. Slevové portály tak trochu sází na nákupní psychologii. Sami si vzpomeňte, kolikrát jste si koupili něco, co jste zrovna nepotřebovali, ale výrazná sleva vás zlákala.
Prodejci mají také mírně odlišnou motivaci pro zapojení se do portálu, naříklad jsou to přebývající skladové zásoby. Především u služeb se pak jedná o podporu marketingu. Slevové portály totiž poskytovatelům služeb nabízí možnost, jak k sobě bez větší námahy přitáhnout zakázníka. Zjednodušeně řečeno - za cenu jednorázové ztráty jej nechají službu vyzkoušet a pak doufají v jeho návrat. Nutno ovšem podotknout, že o čím rozšířenější službu se jedná, tím je kýženého efektu těžší dosáhnout. Typickým příkladem může být právě běžná restaurace.

Mezi nejoblíbenější slevové portály v česku patří například Slevomat.cz či Zababku.cz.

Jak nenaletět
Agregátory nabídek obvykle nebývají terčem podvodníků, ale - jako pokaždé, když jde o peníze - se vyplatí být obezřetný. Rozhodně nepodceňujte hodnocení zákazníků a recenze produktů a služeb. Stejně jako všude jinde na Internetu platí, že čím více jich je, tím relevantnější informaci poskytnou. Velmi často také zjistíte detaily, které se v nabídce samotného prodejce nedozvíte. Ale pozor, recenze může psát každý, třeba najatá armáda brigádníků, která má za úkol napravit smyšlenými recenzemi reputaci.

A jak je to s reklamací?
Kvalitní agregátory by měly umět reklamaci a případné vrácení peněz v odůvodněných případech zprostředkovat. Poskytovatelům služeb dělá dobrou reklamu a jakožto velký hráč (větší než vy jako běžný uživatel) si umí vyjednat lepší podmínky, které ochrání práva zákazníků. V případě nespokojenosti se službami vás tedy mohou zastoupit, peníze vrátit a jejich proplacení si vymoci na původním poskytovateli.
Některé agregátory toto nabízejí. Určitě to ale neplatí pro všechny. V každém případě si proto zákaznická práva, pravidla pro reklamaci či obchodní podmínky u vybraného agregátoru předem zkontrolujte anebo se na ně informujte na jejich zákaznické lince. Pokud nejsou dohledatelné, anebo dostatečně transparentní, jděte jinam. A to platí u nakupování na Internetu obecně.
Jako dobrý tip se poslední dobou ukazuje zeptat se na možnosti reklamace veřejně na facebookovém profilu agregátoru. Uvidíte, jak s vámi bude komunikovat a k čemu se veřejně svou odpovědí zaváže. Není to vždy 100%, ale určité vodítko o kvalitě služeb i řešení zákaznických požadavků vám to poskytne.
Nabídkové agregátory jsou tedy portály, které sdružují nabídku poskytovatelů služeb určitého typu na jednom místě. Často jako přidanou hodnotu nabízejí možnosti srovnání či vyhledávání podle různých kritérií (například ceny) a také zákaznické zkušenosti. Jejich výhodou je, že vám umožní výběr z širší palety možností a často příznivě ovlivňují také kvalitu i cenu nabízených služeb či produktů.

Další informace:
www.coi.cz (reklamace, práva spotřebitele)

Nahoru