:-)
9.9
Left Right

Reklama na Internetu

Znáte to. Na oblíbeném zpravodajském serveru narazíte na titulek, který slibuje nezvratné důkazy, že včera večer ten rozhodující gól byla prachobyčejná ruka. Nadšeně na něj s pocitem očekávaného zadostiučinění kliknete, ale ouha. Veškerý obsah zakryje šedá plocha s reklamou na výprodej ledniček. Minutu hledáte titěrný křížek a radost z nerušené konzumace zpráv je ta tam. Reklama je zkrátka všude a platí to samozřejmě i o Internetu. Jen tady, na rozdíl od tradičnějších typů médií, bývá hranice mezi reklamou a neutrálním nekomerčním sdělením mnohem méně zřetelná.
Reklama na Internetu je jedním z důležitých nástrojů internetového marketingu a využívá celou řadu standardizovaných formátů, které se staly neodmyslitelnou součástí našeho internetového surfování. Jejich vývoj se ale od prvních primitivních bannerů posunul k mnohem invazivnější podobě, která v boji o pozornost návštěvníka stále více zasahuje přímo do samotného obsahu webu.
Paradoxně právě averze vůči internetové reklamě nutí zadavatele inzerovat více a více. Přesně podle rčení stokrát nic umořilo vola. To je ale samozřejmě stále nákladnější. Proto se v posledních letech začaly celé týmy odborníků na online marketing předhánět, kdo přijde s nenápadnějším, ale o to efektivnějším způsobem předání komerčního sdělení – například pomocí virálně šířeného videa, vtipného gifu, účelově formulovaných diskuzních příspěvků nebo článku, který se tváří jako objektivní text zpracovaný redakcí.

Výhody reklamy na Internetu

Reklama na Internetu patří společně s tou televizní mezi nejvyužívanější způsoby reklamy. Jaké jsou tedy její největší výhody z pohledu inzerenta?
- Velký dosah a přesné cílení – na Internetu je možné oslovit nejen velký počet uživatelů, ale reklamu je možné zacílit přímo na konkrétní část trhu – například dle bydliště, věku nebo zájmu, ale i na zákazníka, který hledá něco konkrétního. Některé reklamní systémy na to umí reagovat a cíleně nabízí inzerci na produkty, které souvisí právě s obsahem, který konkrétní uživatel vyhledává a navštěvuje.
- Relativně nízké náklady – internetová reklama stojí mnohem méně než například celostránková reklama v deníku či magazínu. Účinek přitom může být díky dobrému cílení mnohem vyšší.
- Možnost reakce – reklamy mohou přímo reagovat na příliv zákazníků. Dle potřeby je možné kampaň kdykoli upravit nebo zastavit. Reklama v televizi, tisku nebo rádiu tak pružně reagovat nemůže, protože se často objednává na určitý termín.
- Podrobná analýza – počítadla internetových reklamních nástrojů nabízí přehled o tom, kolikrát se reklama už zobrazila, kolik lidí na ni kliklo, a dokonce i to, kolik zákazníků nakonec na cílové stránce třeba objednalo zboží. Zároveň je možné zjistit i detailnější informace o tom, co přesně zákazníci hledali před kliknutím na reklamu nebo z jakých webů vůbec přišli.
Užitek z internetové reklamy ale samozřejmě mají i samotní provozovatelé internetových stránek, kde na reklamu narazíte. Výdělek z reklam totiž často umožňuje webům jejich provoz. To se nejčastěji týká především nejrůznějších médií. Pokud nemají sekci s placeným členstvím, je to totiž často jediný způsob, jak provoz financovat.

Základní formy reklamy

Existuje několik základních forem reklamy na Internetu, ty se však mohou různě prolínat a kombinovat. To se týká jak jejich formátů (grafické, textové nebo video reklamy), tak jejich umístění (ve vyhledávačích, na odborných a informačních serverech, v e-mailu nebo na sociálních sítích).

Displejová reklama

Pod tuto reklamu spadá klasická bannerová reklama a další grafické formáty. Bannery jsou mnohdy lidmi vnímány negativně, jelikož často působí rušivě. Nejčastěji obsahují obrázky nebo pohyblivé flashové prvky (zpravidla interaktivní animace, prezentace i hry vytvořené ve speciálním grafickém programu Flash).

Textová reklama

Patří sem jakýkoliv proklik bez grafických prvků na placené či neplacené odkazy. Některé z formátů nazýváme hypertexty (odkazy na další informace) a v textu je můžeme najít i jako backlinks (tedy přímo placený proklik na stránky inzerenta).

Video reklama

Typicky se jedná o reklamní spoty v on-line videích, ať už jde o zpravodajství nebo třeba videa na YouTube nebo Facebooku. Je zaměřena hlavně na mladé, kteří videa na Internetu sledují více než televizi.

Reklama na sociálních sítí

Skoro by se dalo říct, že před pár lety Facebook neexistoval a dnes je na něm skoro každý. Nebo aspoň čtyři miliony Čechů. Vedle toho jsou další desetitisíce na Instagramu nebo Twitteru. Všechny tyto sociální sítě dnes provází reklama, ať už jde o klasické bannery, promované příspěvky nebo reklamy ve videích. Zároveň pro firmy je stále těžší dostat svůj příspěvek k fanouškům bez toho, aniž by si za jeho zobrazení připlatily.

E-mailová reklama

Jedná o newslettery i obchodní sdělení, k jejichž odběru jste v minulosti dali danému odesílateli souhlas, nejčastěji při nákupu na nějakém e-shopu. Provozovatelé stránek vás mohou prostřednictvím e-mailu informovat o nových produktech či službách nebo upozornit na slevy a další zajímavé nabídky. Pozor ale, aby vám záplava neodolatelných novinek nezahltila e-mailovou schránku. V každé zprávě by mělo být tlačítko pro odhlášení odběru newsletteru (nejčastěji v patičce e-mailu), proto se ho nebojte použít, pokud vás dané nabídky už nezajímají.

Search engine marketing (SEM)

Pro svou funkci tento typ reklamy využívá potenciálu vyhledávačů k zobrazování reklam nebo konkrétních stránek. Zobrazí vám totiž reklamy na taková témata, která jste sami v minulosti vyhledávali. Patří sem přednostní katalogové zápisy, optimalizace webových stránek pro vyhledávače (SEO) či platba za proklik.
Právě PPC (pay per click neboli platba za proklik) patří mezi jednu z nejefektivnějších forem reklamy vůbec. Jedná se o reklamu, která se buď zobrazuje přímo u výsledků vyhledávání, nebo je zobrazována u článků. Inzerenti tedy platí pouze tehdy, když uživatel na jejich PPC reklamu klikne, nikoli za zobrazení své reklamy.

Další formy reklamy

Výčet reklamních forem samozřejmě není úplný. Za zmínku stojí například dnes tolik populární obsahový marketing, který kombinuje všechny formáty i kanály jako jsou sociální sítě, blogy nebo e-mail. Cílem je vytvořit obsah, který má potenciálního zákazníka zaujmout, ať už jde o texty, videa nebo infografiky. Ze zaujatého čtenáře se na Internetu stane zákazník snadněji než z kolem náhodného „kolemjdoucího“.

Pozor na podvody

Děti učíme už od malička, že není možné věřit všemu, co se v reklamě říká. Známým příkladem jsou blikající bannery s oznámením, že jste právě vyhráli milion dolarů nebo poslední model populárního chytrého telefonu. V lepším případě vás taková reklama po kliknutí odvede na stránky, kde zjistíte, že teprve budete zařazeni do slosování o výhru, ale až si objednáte zboží v určité hodnotě. V horším případě si do počítače stáhnete nebezpečný malware (škodlivý software). Riziko podvodných reklam se zvyšuje zejména na stránkách s nelegálně šířeným obsahem, pornografií a dalších webech internetového „podsvětí“.


Doporučená videa Jak na Internet:

Online bezpečnost
Jak si nastavit internetový prohlížeč
Ochrana osobních údajů
Jak být vidět na Internetu
Můžeme věřit Internetu?

Další zajímavé články a zdroje:

Reklama v televizi je stále in, internetová inzerce ji nenahradila. Průměrný Čech totiž u obrazovky stráví 3,5 hodiny denně, Michal Šenk (Hospodářské noviny)
Průzkum inzertních výkonů SPIR 2018, Sdružení pro internetový rozvoj
Co je to klamavá reklama?, Vaše nároky.cz
Digitální garáž – on-line kurzy zaměřené na rozvoj digitálních dovedností (Google)

Nahoru