:-)
3.9
Left Right

Webhosting

Při zakládání webových stránek si nejdříve sepište základní fakta o plánovaných stránkách. Nejdůležitější je cíl stránek: má se jednat o osobní stránky, prezentaci produktu, diskuzní fórum, internetový obchod nebo vše dohromady? Důležitý je také odhad návštěvnosti. Pokud podceníte množství návštěvníků, budou se jim načítat stránky pomalu a hrozí, že příště půjdou jinam. Naopak při přecenění budete platit zbytečně výkonný server, který bude nevyužitý.

Důležité parametry pro výběr hostingu

Velikost prezentace

Stránky s prezentací produktu (například strejdova medu) zaberou méně místa, než blog vášnivého fotografa, který přidá týdně několik desítek až stovek fotografií ve vysokém rozlišení. Stejně tak i diskuzní fóra a internetové obchody potřebují dostatek místa.

Redakční systém

Nemusíte být programátor, abyste měli vlastní webové stránky. V dnešní době je k dispozici mnoho redakčních systémů zdarma. Vám pouze stačí přihlásit se ke stránkám a psát články. Mezi nejznámější redakční systémy patří Wordpress, Drupal a Joomla!.

Diskuzní fórum

Chcete dát návštěvníkům stránek možnost debatovat a vyměňovat si zkušenosti a názory na různá témata? K tomu se hodí fórum více než debaty pod článkem. Každý návštěvník tam může zakládat svá vlákna a je možné udržet diskuzi přehlednou. Stejně jako redakční systémy, i fóra jsou k dipozici zdarma, například phpBB a Simple Machines Forum.

Internetový obchod

Pokud do začátku nechcete investovat do internetového obchodu na míru, stačí si vybrat z volně dostupných systémů jako jsou Shoptet, Shopion, PrestaShop nebo osCommerce. Po nasazení na stránky stačí jen přidat zboží do katalogu, doplnit nezbytné informace o provozovateli, obchodní podmínky a další náležitosti a můžete začít obchodovat

Podpora redakčních systémů

Vybrali jste si nějaký redakční systém, diskuzní fórum, nebo internetový obchod? Je dobré si ověřit, zda bude na vybraném webhostingu fungovat. Stránky jednotlivých společností většinou obsahují sekce s podporovanými, případně otestovanými systémy. Pokud tam zrovna vámi vybraný systém není, neznamená to, že nebude fungovat. Je ovšem vždy lepší zeptat se na zákaznické podpoře, abyste se vyhnuli případným problémům.

Automatické instalace

Některé webhostingy nabízí klientům možnost automatické instalace vybraných systémů. Jejich seznam opět najdete na stránkách webhostingu. Nemusíte pročítat návody a řešit případné problémy s instalací. Stačí si vybrat v administraci hostingu, jaký systém chcete nainstalovat, a do několika minut ho máte na svých stránkách.

Statistiky přístupů

Určitě vás bude zajímat, kolik návštěvníků zavítá na vaši prezentaci. Neméně důležité je i to, odkud tito lidé přicházejí. Z tohoto důvodu webhostingy nabízejí statistiky návštěvnosti. Pokud je ale ten váš nemá, nic není ztraceno. Můžete použít univerzální Google Analytics.

Zálohování

Jedna z nejdůležitějších vlastností kvalitního webhostingu je zálohování. Není nic horšího, než když vám při havárii serveru nebo chybou při úpravě stránek zmizí celá vaše práce. Proto zálohujte. Nespokojte se ale pouze s informací, že webhosting zálohuje. Zjistěte si, jak často, jaká data a hlavně, za jakých podmínek k nim máte přístup. Není nic horšího než obnovení měsíc starých dat, bez všech nových článků.
Dalším parametrem je zpoplatnění záloh. Webhosting může nabízet přístup k zálohám zdarma nebo obnovení zálohy na vyžádání a za poplatek. Vždy je také dobré nespoléhat pouze na webhosting, ale mít zálohu dat ideálně na dalším místě, například na své pracovní stanici.

Technická podpora

Při výběru webhostingu také zvažte, jak důležité jsou vaše stránky. Zatímco u osobních stránek stačí podpora v pracovních dnech, u internetového obchodu je nonstop podpora téměř nutností. Jinak se může stát, že v pátek večer vypadnou stránky s vaším obchodem a zpět do provozu je vrátí až technik, který přijde do práce v pondělí ráno. Mezitím si už vaši zákazníci mohli najít jiný obchod a vy je budete muset přivádět zpět.
Stejně důležité jsou i komunikační kanály s technickou podporou. Každému vyhovuje něco jiného. Je tak hlavně na vás, zda vyžadujete telefonickou podporu s jistotou, že se webhosting dozví o problému včas nebo se spokojíte s e-mailem.

Cena

Jeden z klíčových parametrů webhostingu je cena. Zde platí, že čím více služeb chcete, tím více zaplatíte. Při hodnocení ceny nestačí pouze porovnávat sazby za měsíc nebo rok, ale i nabízené služby. To, co je u jedné společnosti standard, může být u jiné pouze za příplatek, který značně ovlivní výslednou cenu. Existuje i hosting zdarma. Ten je ale ve většině případů vhodný spíše na otestování než na produkční nasazení. Už jen proto, že mívá přísná omezení a nezřídka i nulovou podporu.

Nezapomínejte aktualizovat

Pokud jste si vybrali webhosting pro vaše účely, a spustili své stránky, zbývá poslední krok – udržovat stránky aktuální. Pokud se rozhodnete zařadit na stránku sekci aktualit, opravdu aktuality pište. Přece jen několik let stará zpráva už není aktualitou a stránky mohou působit opuštěným a neudržovaným dojmem. To pro návštěvníky nebo zákazníky není lákavé.


Doporučená videa Jak na Internet:
Proč mít vlastní doménu
Jak začít blogovat
Zálohování
Jak bezpečně nakupovat na internetu

Další zajímavé články a zdroje:
Průvodce úspěšného eshopaře, Shoptet.cz
Jak založit vlastní e-shop, Podnikatel.cz
Návod, jak si sami můžete udělat web, Web s úsměvem
10 tipů, jak vytvořit úspěšný blog, David Polesný (Živě.cz)

Nahoru