:-)
6.12
Left Right

Sdílení referencí na Internetu

Pokud patříte mezi lidi, kteří rádi dají na radu zkušenějších, Internet je pro vás to pravé místo. Ať už hledáte ubytování na horách, kavárnu s příjemnou obsluhou nebo třeba pečlivého zubaře, díky Internetu máte mnohem lepší šanci, že se nespálíte. Pokud tedy víte, kam si pro dobrou radu zajít.
Při výběru vhodného poskytovatele nějaké služby se můžete opřít o různé webové aplikace. Zkuste navštívit stránky jako AAA Poptávka nebo NejŘemeslníci a zadat zde požadavek na konkrétní službu, třeba pokládku dlažby. Server vám v poměrně krátkém čase nabídne firmy a řemeslníky, které se chtějí o zakázku ucházet. Pokud si na to některý z jejich dřívějších zákazníků našel čas, najdete u firmy hodnocení od dalších uživatelů. A právě tyto sdílené reference jsou hlavním důvodem rostoucí obliby podobných služeb.
Podobně zaměřených služeb je na českém Internetu velké množství a zdaleka nejde jen o řemeslníky. Jsou servery, kde své služby nabízí lékaři (ZnamyLekar nebo Lékaři-online.cz) nebo hlídačky dětí (Hlídačky) a uživatel se zde přehledně zorientuje nejen podle specializace a místa působení, ale právě i podle spokojenosti jiných klientů.

Internet poradí, kde se dobře najíst

Sdílení referencí je velmi rozšířené u restaurací, ubytování a souvisejících služeb. Jejich hodnocení nejčastěji najdete na Foursquare City Guide, na Mapách Google nebo ve službě Yelp. Jejich uživatelé mohou hodnotit úroveň služeb i kvalitu jídla u tisícovek podniků nebo také přidávat podniky nové. Hodnocení můžete použít i jako jedno z kritérií při hledání vhodné restaurace (kromě místa, typu kuchyně či cenového rozpětí).
Zmíněné služby nabízí i hodnocení podniků a míst s jakýmkoliv volnočasovým využitím – kromě restaurací tak pravděpodobně najdete i vhodné fit centrum, kino, obchod nebo kosmetický salon.

Zákazník – recenzent

Reference zákazníků hrají důležitou roli i v oblasti e-commerce (elektronického obchodu). Provozovatelé e-shopů stále častěji umožňují svým zákazníkům přidávat recenze zakoupených produktů. Ostatní uživatelé tak mohou při vyhledávání daného produktu zohlednit, jak jej hodnotí ti uživatelé, kteří s ním již mají reálnou zkušenost.
Hodnotit ale můžete i samotné obchody. Tyto recenze pak najdou uplatnění především na nabídkových agregátorech. Díky nim jsou budoucí zákazníci varováni před obchody, u nichž hrozí riziko, že se nákup promění v nepříjemný zážitek.

Na co si dát pozor

Přestože reference dostupné na Internetu nabízí velmi efektivní nástroj pro dobré rozhodnutí, i tady se vyplatí zdravá dávka nedůvěry. Nezapomínejte, že recenze může psát každý, takže jejich autorem může být i nájemný pisálek, jehož prací je postarat se o to, aby určitý produkt měl nejlepší hodnocení. Hodnocení navíc ani nebývá zvykem nějak přísněji moderovat.
Recenze proto čtěte pozorně. Filtrujte extrémně kladné i záporné recenze. Falešná recenze lze do jisté míry rozeznat i podle jazyka. Zatímco ty důvěryhodné se většinou nesou ve věcném tónu a ostřeji formulované výtky mívají konkrétně pojmenovaný důvod, zaplacené recenze nepůsobí po důkladném přečtení přirozeně.
Vysoce věrohodným zdrojem referencí také mohou být sociální sítě, respektive komunity, jejichž jste na dané sítí součástí a k jejímž členům máte důvěru. Jistý problém představuje jen to, že o zkušenosti si spíš budete muset aktivně říci, než pasivně čekat, že se o ně někdo podělí.


Doporučená videa Jak na Internet:

Nabídkové agregátory
Crowdsourcing
Spoluspotřebitelství

Další zajímavé články a zdroje:

TIP#413: Mohu věřit online recenzím? Jak poznám falešnou recenzi?, Daniel Dočekal (365tipu.cz)
Prolhané recenze. Falešných hodnocení na internetu přibývá, lidé je neodhalí, Marek Tomanka (iDnes.cz)
Falešné recenze očima psychologa, Stanislav Gálik (dTest.cz)
Falešné recenze na TripAdvisoru poslaly muže za mříže, Milan Šurkala (Svět Hardware)

Nahoru